Tele2's køb af Tiscali er mere end køb af kunder og isenkram.
Teleselskabet har taget et alvorligt skridt i retning af at lirke op for monopolets greb om Tele2's udfoldelsesmuligheder.
Sådan ser Tele2's administrerende direktør, Niclas Palmstierna, på sagen.
- Nu får vi adgang til infrastruktur på fastnettelefoni og internetsiden, så vi kan tage en reel konkurrencesituation op, og vi bliver mindre afhængige af det privategnede monopol (TDC, red.), siger Niklas Palmstierna.
Direktøren ser blandt andet med glæde frem til at kunne tilbyde internet via ADSL-forbindelse uden, at kunden nødvendigvis skal tegne abonnement på en telefonlinje.
Og da slet ikke en telefonlinje hos TDC, der samtidig også er konkurrent som udbyder af ADSL, og derfor i forvejen er begunstiget af et leverandør-/kunde-forhold.
- Vi har hidtil været afhængige af TDC. Det er vi fortsat på mange måder, men nu får vi en større frihed med adgang til 65 procent af de danske husholdninger, og derfor kan vi kigge på løsninger på tværs af produkter, siger Niclas Palmstierna.
Billigere priser
Det vil Tele2 fremover kunne, fordi selskabet med købet får adgang til 65 procent af de danske husholdninger via købet af Tiscalis infrastruktur.
Ikke til alle 65 procent, da ADSL-adgangen endnu ikke er fuldt udbygget, men en stor del af dem.
Den store fordel i at kunne tilbyde ADSL-forbindelse, uden at binde kunden op på et telefonabonnement, vil blandt andet kunne give et skub for andre produkter.
- I øjeblikket tilbyder vi IP-telefoni, og det kan blive interessant at se, hvad vi ellers kan lave af løsninger på tværs af produkterne, udover bredbånd og ip-telefoni, siger Niclas Palmstierna.
Direktøren tør endnu ikke give et bud på, hvilke nye produkter, som Tele2 vil tilbyde.
- Nu skal vi de næste måneder kigge på, hvad vi i praksis kan tilbyde, og hvad der bliver relevant, siger direktøren
Men på sigt kommer forbrugerne absolut til at kunne mærke konsekvenserne af købet, lover Niclas Palmstierna.
- Vi er altid fokuseret på at kunne levere til billige og konkurrencedygtige priser, siger Tele2's direktør i Danmark.