Teleselskabet Tele2 har med købet af Tiscali for 154 millioner gjort en rigtig god forretning, vurderer teleanalytiker John Strand fra Strand Consult.
- Det er et røverkøb, konstaterer John Strand.
For pengene får Tele2 ikke bare en kundebase med 26.000 ADSL-kunder og 50.000 internetkunder, men også udstyr ude på telefoncentralerne, der når ud til 65 procent af de danske hussstande.
Får det for en slik
- Det er isenkram, som der er investeret hundredvis af millioner kroner i, som Tele2 nu får for en slik, siger John Strand.
Den store fordel for Tele2 er ifølge John Strand, at selskabet fremover kan springe engrosleddet over.
Med egen infrastruktur kan Tele2 tilbyde egne produkter i stedet for som hidtil at købe produkter hos TDC og sælge dem med Tele2-etiketten på.
Tele2 kan blandt andet nu tilbyde ADSL-forbindelser og sælge med større indtjening, end hvis TDC skulle have en del af kagen.
Kundebase af tvivlsom kvalitet
Blandt analytikerne er der bred enighed om, at kundebasen ikke er det interessante ved købet af Tiscali.
Fra investeringsbanken Alfred Berg, der er en del af internationale ABN Amro, lyder udmeldingen direkte, at kundebasen er af tvivlsom kvalitet. Det skal ses i lyset af, at Tele2 betaler omkring 2.200 kroner per Tiscali-kunde, som selskabet overtager.
Alfred Berg henviser til Tiscalis dårlige ry i offentligheden som årsagen til kundebasens dårlige kvalitet. Trods væsentlige forbedringer på det seneste, klæber et negativt omdømme som et selskab med en særdeles dårlig kundeservice nemlig til Tiscali. Selskabet har da også tidligere været den danske internetudbyder, som Teleankenævnet modtog flest klager over.
Analytikerne peger også på infrastrukturen som værende fordelen for Tele2.
Mulighed for ip-telefoni
Analytikerne hos Alfred Berg forventer ikke, at købet kommer til at rykke på konkurrencesituatione på det danske marked, da de vurderer Tiscali til at være den svageste spiller på markedet.
Undtagelsen kunne imidlertid være, hvis Tele2 begynder at udbyde IP-telefoni, telefontjenester over internettet, og dermed udfordrer fastnettelefoni.
IP-telefonien har også en fremtrædende plads i analysen fra den svenske investeringsbank Enskilda.
- Det giver Tele2 et solidt udgangspunkt for ekspansion inden for bredbånd og IP-telefoni og til at forbedre indtjeningen, skriver Enskilda i analysen.
I parentes bemærket peger Enskilda på, at der har været en relativt lille indtjeningsmargin for Tele2 på selskabets engros-aftale med TDC om levering af ADSL-forbindelser.