Det danske marked for salg af musikfiler på nettet halter langt efter udlandet.
Pladebranchen i USA og Europa hentede i gennemsnit i 2004 1,5 procent af omsætningen på musik fra musikfiler, der hentes ned af brugerne på nettet fra Apples musikforretning Itunes, danske Payload.dk og mange andre.
I Danmark er musikfilernes andel af omsætningen for fjerde kvartal 2004 nede på under en halv procent, hvilket er under en tredjedel af gennemsnittet i USA og Europa.
Tal er for lavt
Og det tal er for lavt, mener pladebranchen, der vurderer, at der kunne sparkes gang i udviklingen af net-salget af musik med de rette initiativer-
Pladebranchen og butikkerne ude på nettet er bare ikke enige om, hvordan det eventuelt kan og skal gøres.
Produktchef Henrik Pii Olesen fra Dansk Supermarked er blandt fortalere i branchen for lavere priser.
- Der kan godt tjenes penge på det, men det er ikke nogen fed forretning i øjeblikket. Der skal mere volumen på det før det bliver rigtig interessant, siger Henrik Pii Olesen, produktchef for musik og film i Dansk Supermaked.
Barrieren for større volumen er imidlertid prissætningen fra pladeselskaberne, mener produktchefen.
- Hvis man bare kunne sætte det et par kroner ned, så ville det kunne får stor betydning. Desto mere indtjening vi har, desto mere kan vi også bruge på markedsføring. Også derfor har vi brug for et spark, siger Henrik Pii Olesen fra Dansk Supermarked.
Ifølge en rapport fra pladeselskaberne, der udkom i sidste uge, vil salget af musikfiler boome internationalt i 2005. Den tror Henrik Pii Olesen ikke på for Danmarks vedkommende.
- Men det kommer til at eksplodere i 2006, siger Henrik Pii Olesen.
Boom uden spark
Portalchef i Jubii, Henrik Ørum, deler ikke konkurrenten Dansk Supermarkeds syn.
Jubii lancerede salget af musikfiler i november måned, og Henrik Ørum vurderer selv, at Jubii har sat sig på 30 procent af markedet.
Ifølge Phonofile er det samlede salg af musikfiler fra pladebranchen på en enkelt million kroner for fjerde kvartal 2004.
Selvom markedet ikke er stort, insisterer Henrik Ørum på, at Jubii tjener penge på musikforretningen. Og han efterlyser ikke prisnedsættelser.
Han sætter mere sin lid til, at markedet vil fortsætte med at vokse støt. Han henviser blandt andet til analytikeres profetier om et boomende marked.
I Danmark omsatte pladeselskaberne i 2004 for 635 millioner kroner, og flere analytikeres bud peger på, at 25 til 30 procent af omsætningen fra pladeselskaberne vil blive hentet fra salg af digitale musikfiler om tre til fem år.
- Det lyder som sød musik i mine ører, siger Henrik Ørum.
Mangler en storspiller
Fra pladebranchen vækker prisnedsættelser umiddelbart ikke gehør, som midlet til at give afsætningen i Danmark et spark. Her står andre midler på ønskesedlen..
- Det, der for alvor skal til, er nogle udbydere, som gør en hel del mere ud af markedsføringen end de udbydere, som vi har i øjeblikket, siger Jesper Bay, chef for den danske afdeling af IFPI.
IFPI repræsenterer mere end 1450 pladeselskaber verden over og arbejder blandt andet med indsatsen mod piratkopiering
Jesper Bay vil ikke afvise, at priserne måske skal længere ned på et tidspunkt, men synes i øvrigt, at det er svært at argumentere for et rigtigt niveau.
- Hvad er den rigtige pris på et produkt, når alternativet er gratis, spørger Jesper Bay med henvisning til piratkopiering og distribution af filerne via nettet.
Han betegner situationen som vanskelig, fordi det illegale marked for musikfiler gør det svært at kommen ind med et legalt marked.
Men ifølge Jesper Bay har det vist sig i andre lande, at når der først kommer en stor spiller, der investerer i markedsføringen, så følger forbrugerne efter.
Derfor ærgrer Jesper Bay sig også på branchens vegne over, at Apples musikbutik på nettet, Itunes, ikke i oktober kom i en dansk version som tidligere annonceret.
Apple trak sig angiveligt fra at åbne den danske version for at undgå besværet med at skulle handle i kroner. Lokale versioner i Europa er således kun åbnet i lande, der har indført euroen som valuta.
- En spiller som Itunes ville have sat gang i det. Det har de vist sig at være rigtigt gode til, siger Jesper Bay.