Motorolas stryger i luften med sine nye avancerede telefoner og intensiv tilførsel på et marked med stærk efterspørgsel, især i forbindelse med højtiden og feriesæsonen i december.
Den amerikanske producent af mobiltelefoner har i fjerde kvartal solgt for 50,4 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 27 procent i forhold til samme periode året før.
Alene i det seneste kvartal har selskabet introduceret 20 nye modeller, hvoraf halvdelen har indbygget kamera og alle har farveskærm.
Motorola har ellers været i hælene på konkurrenterne med kameratelefoner.
Indtjeningen på salget i fjerde kvartal er 3,72 milliarder kroner og stiger dermed 34 procent i forhold til fjerde kvartal 2003.
Kamp om andenpladsen
Efter offentliggørelsen af selskabets seneste tal gør Motorola nu krav på at være verdens næststørste mobilproducent efter finske Nokia.
Ifølge selskabets egne estimater har Motorola erobret markedsandele med totalt set en markedsandel på 16,6 procent og skubber dermed sydkoreanske Samsung ned på tredjepladsen.
I tredje kvartal var det lige omvendt, hvor Samsung åd sig ind på og overhalede Motorola.
Ifølge Ed Zander, der er topchef i Motorola, vil selskabet fortsætte udviklingen og erobre yderligere markedsandele i 2005.
Forventninger skuffer
Motorolas resultater for fjerde kvartal overgår klart analytikernes forventninger.
Indtjeningen per aktie ender på 154 kroner, og analytikernes estimater lå i niveauet 137 kroner.
Umiddelbart efter offentliggørelsen af årsregnskabet steg kursen derfor på Motorola-aktien.
Efterfølgende har selskabet dog udtrykt forventninger til næste kvartal, der ligger unde analytikernes forventninger, og kursen faldt igen umiddelbart efter.