Partier: Valgkamp skal gå på nettet

<B STYLE="color:#C8000A;font-size:12px"> Valg:</b> Bannerreklamer og weblogs er nye ingredienser i valgkampen til Folketinget den 8. februar. Partierne har hentet inspiration i blandt andet USA, men de skal ifølge valgforsker langt mere frem i skoene, hvis de vil fiske stemmer.

Valgkampen er blæst i gang på nettet, og i ugerne frem til folketingsvalget den 8. februar vil den blive betydeligt optrappet.

I samme øjenblik folketingsvalget tirsdag formiddag blev bekræftet, lancerede Venstre partiets særlige valgside på internettet på adressen venstre-valg.dk.

Kort efter fulgte Socialdemokraterne trop med en gennemgribende opdatering af partiets hjemmeside socialdemokraterne.dk.

Derimod var nyheden om udskrivningen af valget endnu ikke at læse på Konservatives hjemmeside flere timer efter, at den var bekræftet.

I USA havde internettet sidste år det helt store gennembrud som slagmark for kampen om vælgernes gunst i forbindelse med præsidentvalget.

I Danmark varsler partierne om langt mere intensiv udnyttelse af nettet, men helt som i USA bliver det, ifølge nogle af aktørerne, ikke.

Tilbageholdenhed over for at udnytte de digitale muligheder til fulde er imidlertid en væsentlig grund til, at mediet ikke vil vise sig særlig anvendeligt i den danske valgkamp, mener valgforsker Roger Buch fra Danmarks Journalisthøjskole.

Stærkt redskab

Morten Helveg Petersen, nuværende folketingsmedlem for De Radikale Venstre, er blandt dem, der optrapper valgkampen på nettet.

Han har allerede en weblog på sin personlige hjemmeside, der under hele valgkampen vil være opdateret med seneste nyt.

- Hjemmesiden er central i min valgkamp. Den vil hele tiden være opdateret med, hvad der sker løbende, og den er en vigtig kilde til information for folk, der vil læse mere, siger Morten Helveg Petersen.

Han havde, som noget ret usædvanligt for et folketingsmedlem, sin egen hjemmeside helveg.dk i 1999.

Det radikale folketingsmedlem varsler brug af nye midler i valgkampen på internettet. Helt specielt hvilke, vil han dog endnu ikke løfte sløret for.

Udsendelse af sms og emails fra støttegrupper og til disses venner og familier vil han ikke afvise. Men han har tidligere brændt nallerne i forbindelse med valgkampen i 2001 og vil derfor gå varsomt frem.

- Vi bliver alle irriteret over spam, men det er et spørgsmål om, hvordan det bliver håndteret, siger Morten Helveg Petersen.

Venstre satser massivt

På Socialdemokraternes og Venstres valgsider er der også indført weblogs, der skal holde valginteresserede orienteret om den seneste udvikling.

I indhold fremgår det af begge sider, at der er arbejdet meget med at målrette informationerne, så det er mærkesagerne, der er fokus på. I form lægger de sig tæt op af nyhedsmedierne.

Venstre har ifølge partisekretær Martin Vith hentet inspiration i Tyskland, USA og Sverige til partiets anvendelse af internettet i valgkampen.

- Vi vil bruge internettet så meget som overhovedet muligt, varsler Venstres partisekretær.

Blandt Venstres initiativer er også et virtuelt mødested, hvor alle med interesse i partiets aktiviteter kan følge med og engagere sig i partiets valgmaskine.

På underholdningssiden vil valg-hjemmesiden blive sikret med spil, og bannerreklamer vil blive anvendt massivt.

Sms'er er imidlertid bandlyst i markedsføringen af Venstre. Det benyttes kun internt.

- Brug af sms er spam. Danskerne vil ikke have det. Vi benytter emails, men mere på den klassiske måde i form af nyhedsbreve og den slags, siger Martin Vith.

Tilgængelighed er ikke nok

Ifølge valgforsker Roger Buch fra Danmarks Journalisthøjskole skal partierne gribe til meget mere aktiv anvendelse af de digitale medier, hvis de vil have en effekt.

Nok vil politikernes og partiernes hjemmesider blive besøgt så meget som nogensinde i forbindelse med valgkampen i Danmark. Men det bliver af dem, som i forvejen er politisk interesserede og kender deres politiske ståsted, anfører valgforskeren..

- Valgkamp går ud på at få folk til at skifte mening, og det opnår man ikke ved bare at gøre informationen tilgængelig. De fleste danskere er gode borgere, der går til stemmeurnerne, men de opsøger ikke selv hjemmesiderne på nettet, siger Roger Buch.

Frem i skoene

I stedet må politikerne og partierne gribe til langt mere påtrængende metoder for at flytte stemmer via de digitale medier.

- De opnår ingen effekt, hvis de ikke tiltvinger sig adgang til folk. Det er i praksis det, man gør i det virkelige liv, og det skal man også gøre på netttet, mener Roger Buch.

Han henviser til USA og England, hvor alle former for direkte henvendelse og synlighed bliver anvendt uden de store forbehold. Både email, sms, bannerreklamer, personligt fremmøde og ringen på døren og enhver anden mulig kanal.

Nogle af metoderne, der anvendes, vil formodentlig ikke i praksis kunne anvendes i valgkamp på dansk jord.

- Jeg er ikke sikker på, at det er lovligt i Danmark. Men det er, hvad de gør i England og USA, og det virker, siger valgforsker Roger Buch.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere