Konsulenthuset Gartner identificerer årligt teknologiske trends, som er afgørende for forretningen.
I år består listen af en række strategiske trends, der gør det muligt for CEO'er at levere vækst, digitalisering og effektivitet - samt gøre CIO'er og it-chefer til strategiske partnere i organisationen.
"CEO'erne ved, at de skal fremskynde indførelsen af digital forretning og søger mere direkte digitale ruter til at forbinde med deres kunder," siger David Groombridge, der er analytiker hos Gartner og fortsætter:
"Men med et øje rettet mod fremtidige økonomiske risici, ønsker de også at være effektive og beskytte marginer og cashflows," lyder det.
Sådan udvælger Gartner top trends
Gartner udvælger de teknologiske toptrends baseret på de områder, som CEO'erne svarer, at de prioriterer højest i deres respektive organisationer og de resulterende teknologi-krav, der kommer fra CIO'er og it-chefer.
CIO'er og it-chefer kan benytte sig af de udvalgte trends til at analysere, hvordan deres organisationer og måden de implementerer og optager teknologi over de næste tre til fem år.
Ifølge Gartner vil virksomheder, der adopterer disse trends, kunne lægge fundamentet til langsigtet plan for en stabil forretningsvækst, der er til at stole på.
Gartner baserer deres toptrends på CEO'ernes topprioriteter for deres organisation.
I den sammenhæng har CEO'erne oplyst til Gartner, at de placerer disse tre prioriteter højest for deres organisationer:
Vækst er topprioriteten for virksomhederne. Mange CEO's har oplevet nogle magre år grundet corona-pandemien, og derfor vil de gerne genopbygge, efter det, mange mener, har været spildte år.
For andre gælder det om at bygge ovenpå det momentum, de har etableret.
Derfor gælder det for CEO'erne om at finde it-værktøjer, der kan hjælpe til med at øge væksten.
Digitalisering er en anden topprioritet for CEO'erne. Efter at have set værdien af det digitale gennem pandemien, så vil CEO'er gerne finde nærmere digitale ruter, de kan kommunikere med deres kunder gennem.
Derfor er det vigtigt for organisationerne, at de finder den rette teknologi til at styrke digitaliseringen.
Effektivitet er den tredje topprioritet for CEO'erne. De vil med andre ord opnå både vækst og digitalisering, mens de bibeholder både cashflow og margener.
Derfor er det vigtigt for organisationerne at skabe robuste tekniske fundamenter, der er med til at skabe økonomisk pusterum, der vil gøre det muligt at investere i digitale investeringer.
Dermed har Gartner identificeret tre nøgletemaer, de har benyttet som baseline i forbindelse med udvælgelsen af top-10 listen over strategiske teknologitrends i 2022.
Udvalgt top-10 liste over strategiske teknologitrends i 2022 - og hvad der gør dem værdifulde:
Trend 1: Data fabric
Data fabric giver en fleksibel og robust integration af datakilder på tværs af platforme og brugere, hvilket gør data tilgængelige, hvor end der er behov for dem, uanset hvor disse data har hjemme.
Data fabric kan bruge analyser til at lære fra sig og aktivt anbefale, hvor data bør bruges og ændres. Dette kan reducere databehandlingsindsatsen med op til 70 procent.
Trend 2: Cybersecurity mesh
Cybersecurity mesh er en fleksibel og komponerbar arkitektur, der integrerer forskellige og udbredte sikkerhedstjenester.
Cybersecurity mesh gør det muligt for de bedste selvstændige sikkerhedsløsninger at arbejde sammen for at forbedre overordnet sikkerhed, mens kontrolpunkter rykkes tættere på de aktiver, de er designet til at beskytte.
Det kan hurtigt og pålideligt bekræfte identitet, kontekst og overholdelse af politik på tværs af cloud- og noncloud-miljøer.
Trend 3: Privatlivsfremmende teknologier
Privatlivsfremmende teknologier, eller PETs (Eng: Privacy Enhancing Technologies) er teknologier, der benytter beregninger til at forbedre privatlivets fred.
De er med til at sikre behandlingen af personlige data i usikre miljøer, hvilket bliver mere afgørende grundet udviklingen i lovgivning om privatlivets fred og stigende bekymring blandt forbrugerne.
Disse PET's anvender en række teknikker til beskyttelse af privatlivets fred, mens de gør det muligt at trække brugbare data ud og samtidig overholde compliance-krav.
Trend 4: Cloud native-platformer
Cloud native-platformer er teknologier, der gør det muligt at bygge ny applikationsarkitektur, der er robust, elastisk og agil - og derfor gør det muligt at reagere på hurtige digitale forandringer.
Cloud native-platformer forbedrer den traditionelle lift-and-shift tilgang til cloud, der ikke udnytter fordelene ved cloud og gør vedligeholdelse mere kompleks.
Trend 5: Komponerbare applikationer
Komponerbare applikationer eller composable applications består af forretningscentrerede modulære komponenter.
Disse applikationer gør det nemmer at bruge og genbruge kode, hvilket mindsker tiden for, hvornår nye software-løsninger kan komme på markedet og er dermed medvirkende til at frigive virksomhedsværdi.
Trend 6: Decision intelligence
Decision intelligence er en praktisk tilgang til at forbedre organisatorisk beslutningstagning.
Det modellerer hver beslutning som et sæt af processer ved hjælp af AI og analyser til at informere, lære af og forfine beslutninger.
Decision intelligence kan understøtte og forbedre menneskelig beslutningstagning og har potentiale til at automatisere det gennem brugen af udvidede analyser, simuleringer og kunstig intelligens.
Trend 7: Hyperautomatisering
Hyperautomatiskering er en disciplineret og forretningsdrevet tilgang til hurtigt at identificere, undersøge og automatisere så mange forretnings- og it-processer som muligt.
Hyperautomatisering muliggør skalerbarhed, fjernstyring og disruption af forretningsmodeller.
Trend 8: AI engineering
AI engineering automatiserer opdateringer af data, modeller og applikationer for at strømline AI-levering.
Kombineret med AI-styring, vil AI engineering operationalisere leveringen af AI for at sikre dens fortsatte forretningsværdi.
Trend 9: Distributed enterprises
Distribuerede entrepriser afspejler først og fremmest en digital og fjern forretningsmodel, der har til formål at forbedre medarbejderoplevelsen samt digitalisere forbruger- og partnerkontaktpunkter.
Samtidig har er formålet at udbygge produktoplevelser.
Denne fremgangsmåde opfylder bedre de fjernansattes og forbrugernes behov, som efterspørger flere virtuelle tjenester samt hybridarbejdspladser.
Trend 10: Totaloplevelse
Totaloplevelse er en forretningsstrategi, der integrerer medarbejderoplevelse, kundeoplevelse, brugeroplevelse og multioplevelse på tværs af flere kontaktpunkter og har til formål at accelerere vækst.
Totaloplevelsen kan være med til at generere større kunde- og medarbejdertillid og tilfredshed gennem en holistisk styring af interessenternes oplevelser.