Intet kan kvæle en solid og gennemtænk virksomhedsstrategi som at drukne den i en fed sauce rørt af innovative rejser mod agilitet og best practice drysset med et strøg can-do- og dialogorienteret first mover go-to-market-strategi, hvor vi lægger skinnerne mens vi kører i fuld fart væk fra den brændende platform.
De massive mængder intetsigende bullshit i strategioplæg, jobannoncer og – for den sags skyld – også politikersvar er som lysforurening, der gør det svært at se stjernerne.
Alt for ofte får man endda mistanke om, at ikke engang den engagerede topchef eller mellemleder, der spytter alle de mange fine ord ud, selv tror på dem.
I Farvel til business bullshit – et opgør med klichéer, platheder og oppustet sprog går retorikeren Mikkel Toxvig i kødet på utroværdigt og uforståeligt ævl, giver råd til at bekæmpe svøben og beskæftiger sig med de dybereliggende årsager til den omfattende sprogforurening.
Herunder hvordan sproget ofte anvendes som et ekstra lag billig maling, der skal få det hele til at se ud af meget mere, end det faktisk er. Eller som i værste fald har til formål at dække over uoverensstemmelser mellem virkeligheden og hvordan virksomheden gerne vil fremstå.
Mikkel Toxvig bemærker eksempelvis, hvordan det er blevet en selvfølgelig del af mange virksomheders kommunikation at fremhæve, hvordan de tilstræber et ”..proaktivt, ansvarligt, loyalt, engageret, troværdigt, agilt og bæredygtigt i et inkluderende og resilient arbejdsmiljø. Og gerne på engelsk.”
De færreste ville erklære sig uenig i den slags. Men udsagnene er ukonkrete, uforpligtende og siger intet om, hvordan virksomheden i realiteten agerer eller er at arbejde for.
Her er en del af kuren at bevæge sig ned af abstraktionsstigen og skille sig ud ved for eksempel at forklare, hvad man helt præcis mener.
Et eksempel, der nævnes i bogen, var da et bureau for nogle år siden besluttede sig for at lade en jobannonce skille sig ud fra mængden ved bl.a. at skrive, at:
”Vi kan ikke tage dig med på en unik rejse. Der må du ringe til et rejsebureau. Nogle dage på kontoret er superfede og udfordrende, andre er just another day at the office. Så hvis du forventer at blive taget på en spændende rejse, så foreslår vi, du primært gør det med familie og venner i din fritid. Vi tager dog gerne på en årlig firmatur.”
Eksemplet er måske nok karikeret, hvilket forfatteren også erkender. Men det beskriver, hvordan der kan være en selvstændig kvalitet i demonstrativt at lægge business bullshit på hylden – og at der kan være positiv opmærksomhed at høste ved at gøre det.
Farvel til business bullshit – et opgør med klichéer, platheder og oppustet sprog er velskrevet og svært underholdende. Ikke mindst fordi den giver en masse eksempler, man selv kender fra hverdag og arbejdsliv.
Men den forekommer samtidig teoretisk velfunderet og burde være en selvskreven mandelgave til firmaets julefrokost. Især hvis man snyder lidt og på forhånd sikrer sig, at vinderen er den bullshitglade HR- eller salgschef, der næsten ikke kan være i sig selv for varm luft.
Titel: Farvel til business bullshit – et opgør med klichéer, platheder og oppustet sprog / Forfatter: Mikkel Toxvig / Udgivet på Akademisk Forlag