Det aalborgensiske satellit-selskab Gomspace går i en kæmpe satsning all in på at gøre satellitter til en helt almindeligt produkt, som kan erhverves på abonnementsordning.
Til mediet Finans siger Gomspaces administrerende direktør Niels Buus:
"Vores mål er at være med til at forandre rumfart som industri, så man kan få forsikring på de satellitter, man sender op i rummet. Det er et rigtigt højt mål at sætte, for indtil nu har branchen været præget af at lave prototyper."
Gomspace, der er børsnoteret i Sverige, sigter efter at sætte fart i rumfartsindustrien, der lige nu er i de absolut tidlige stadier for en gryende industri.
I dag er det umuligt at forsikre sine indkøbte satellitter, hvilket gør det risikabelt for investorer at putte penge i satellit-projekter.
Muligheden for forsikring af satellitter er blot første skridt på den forretningsplan, som Gomspace haer lagt ud for sig.
For sammen med en lavere risiko vil Gomspace i fremtiden kunne tilbyde færdig pakkeløsning, hvor penge til at dække udgifterne kan sikre et projekt. Indtægterne kan så de efterførlgende år, som satellitten er i drift, tjene sig hjem igen.
Der vil altså være tale om en abonemmentsbetaling.
Denne plan vil kræve store ressourcer, og Niels Buus asnlår, at selskabet vil være i stand til at tilbyde denne løsning fra år 2030.
Foruden kapital skal der til den tid også være 3-450 flere medarbejder ei den i dag 250 ansattes store virksomhed.