Beder man en tilfældig gruppe mennesker udarbejde en liste over klodens mest innovative virksomheder, vil mange nok have Apple prominent placeret et sted i top 5.
Det kan næsten ikke være anderledes med en koncern, der står bag iPod, iPad, iPhone, MacBook Air og flere andre produkter, der – for at tale flydende marketing-bullshitsk – nærmest kun kan betegnes som ikoniske.
De mest succesfulde produkter har imidlertid én ting til fælles: De er skabt i Steve Jobs’ levetid og med ham og chefdesigner Jony Ive som indpiskere.
Det er emnet for den helt nye bog After Steve: How Apple Became a Trillion-Dollar Company and Lost Its Soul af Tripp Mickle, der udkom her i begyndelsen af maj.
Titlen referer til det faktum, at det siden Jobs’ død i 2011 har været småt med nyskabelserne, og virksomheden har også skiftet karakter på afgørende områder i takt med udskiftningen i topledelsen.
I 2019 forlod Ive eksempelvis helt Apple, omend hans private designfirma angiveligt stadig arbejder for firmaet.
Til gengæld er Apple gennem de seneste ti år blevet en usædvanligt velsmurt maskine målt på praktisk taget alle parametre, og en meget stor del af æren for dét tilfalder Tim Cook.
Steve Jobs udpegede selv Cook som sin efterfølger, og Apples nuværende CEO betegnes som en usædvanlig begavelse indenfor bl.a. logistik, økonomi, kommunikation og forhandling.
Men under Tim Cooks lederskab er Apple – i hvert fald ifølge Tripp Mickles bog – også blevet en virksomhed, der fokuserer mere på bundlinje end på nytænkning og enestående design.
Til bogen har Tripp Mickle interviewet mere end 200 personer med og uden navns nævnelse, og han må antages at have styr på sin historik efter i årevis at have dækket Apple for New York Times.
Han arbejder i dag på Washington Post med Google og moderselskabet Alphabet som sit primære stofområde.
Titel: After Steve: How Apple Became a Trillion-Dollar Company and Lost Its Soul / Forfatter: Tripp Mickle