Derfor kan AMD banke Nvidia i efterårets grafikdyst
Det bliver med al sandsynlighed igen rigtig interessant at købe grafikkort her i efteråret, for fra tre forskellige kanter arbejdes der på hidtil usete løsninger.
I den ene lejr er Nvidia ved at sprænge grænserne for, hvor meget et grafikkort kan yde ved samtidig at sprænge grænserne for, hvor meget strøm de kan forbruge.
Dertil kommer Intels kommende debut i desktop-markedet, som bryder mange års duopol med AMD og Nvidia.
Til sidst rygtes AMD snart at være klar med en ny grafikkort-arkitektur, RDNA 3, der kan udkonkurrere de to andre spillere målt på den altafgørende strømeffektivitet.
Mens Nvidia efter sigende sigter efter at tilbyde ultrakraftige kort med strømforbrug i omegnen af 600 watt, vil AMD’s kommende RX 7700 mellemklasse-kort levere ydelse på niveau med det nuværende RX 6900 XT flagskib, skriver Wccftech.
Den høje ydelse vil dog akkompagneres af en høj strømeffektivitet lyder det. RX 7700 kortet grafiske chip, ’Navi 33’, bliver mellem 11 og 30 procent mindre end den nuværende ’Navi 21’ der driver blandt andet RX 6900 kortene frem.
Med RX 7700 kortet følger otte gigabyte DDR6 hukommelse og et strømforbrug på mellem 180 og 230 watt.
Det forlyder, at kortet prismæssigt vil lande i lejet mellem 399 og 499 amerikanske dollar. Kortet er sat til at blive et mellemklassekort, mens kraftigere kort fra AMD altså også skulle være på tapetet.
Apple døjer med Mac-fremstillingen: Op til to måneders ventetid
Har du udset dig en Macbook, som du gerne vil investere i snart, skal du være indstillet på, at der kan komme betragtelige leveringstider i spil.
Er du ude efter Apples nyeste Macbook Pro 14 eller 16 lyder det hos Apples egen hjemmeside, at leveringerne først kan foregå allersidst i maj eller endda mod midten af juni måned.
For enkelte modeller meldes der endda om otte ugers leveringstid.
Bag den lange ventetid er flaskehalse i produktionen, forårsaget af nedlukninger i Kina og Taiwan, hvor enhederne fremstilles hos blandt andre underleverandør Quanta Computers.
Det skriver finansmediet Bloomberg.
Her har selskabet blandt andet midlertidig lukket sin fabrik i Shanghai for at efterleve det lokale lockdown.
Transport drone spottet i indre København: Kan tage to passagerer over 75 km
Den kinesiske bilproducent Xpeng åbnede tidligere på måneden sit første danske showroom. Ud over to nye bilmodeller, XPeng P5 og P7, blev der samtidigt fremvist en prototype på en transportdrone til to personer: Dronen X2.
Noget af det tætteste vi kommer på flyvende biler i den nærmeste fremtid, bliver givetvis nogle forvoksede droner, der kan komme fra A til B uden at skulle bekymre sig om trafik, omveje, vejarbejde og andet der gør livet surt for bilisterne.
Et bud på netop sådan en er XPengs Voyager X2 drone, som er 560 kilo tung fartøj, der kan have to ombord og 200 kilo last og flyve dem med over 130 kilometer i timen i 35 minutter: Nok til at tilbagelægge 75 kilometer.
Skulle uheldet være ude til trods for de otte uafhængigt virkende motorer og propeller, har dronen et indbygget faldskærmssystem, til at afværge de værste ulykker.
Planen er, at dronen skal kunne flyve autonomt, såfremt lovgivningen ellers tillader det.
Dronen er indtil videre i udviklingsstadiet, men skulle allerede have gennemført over 15.000 flyvninger, oplyser Xpeng.
Ifølge netmediet Carnewschina, vil dronen debutere ved en pris mellem 800.000 og 1,5 millioner yuan, svarende til mellem 865.000 og 1,62 millioner kroner.
Xpeng oplyser endnu ikke noget om nogen kommercialiserings planer i Danmark endnu, men dronen kan opleves ved selskabets nyåbnede showroom i Axel Towers, København.