Den danske regering vil have de store amerikanske tech-selskaber til at dele oplsyninger med Danmark om, hvordan algoritmer påvirker det danske samfund.
Derfor rejser kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen om få dage til USA med en officiel anmodning i hånden, som hun vil aflevere til blandt andre Facebook og YouTube.
“Som en del af medieudspillet vil regeringen officielt anmode udvalgte tech-virksomheder om at dele oplysninger om algoritmers effekter på det danske samfund, herunder demokratiet og borgernes trivsel,” meddeler Kulturministeriet.
Ane Halsboe-Jørgensen skal ifølge Kulturministeriet mødes med blandt andet Metas ‘president of global affairs,’ Nick Clegg, samt YouTubes produkt-direktør, Neal Mohan.
Hun skal ‘også mødes med andre tech-virksomheder og store personligheder inden for tech-området,” meddeler ministeriet.
Alle få vil overbragt regeringens anmodning om større gennemsigtighed.
Ane Halsboe-Jørgensen meddeler, at de store tech-selskabers indflydelse på samfund og demokrati er eksploderet i de senere år.
Og denne indflydelse er sket uden den nødvendige demokratiske kontrol og gennemsigtighed.
“Samtidig må vi politikere erkende, at vi for længe har sovet i timen. Regeringen ønsker derfor at dreje på alle de håndtag, vi kan – nationalt og i EU. Tech-giganterne har selv efterspurgt mere regulering, og nu får de muligheden for at vise, at de mener det," meddeler hun.
Selve anmodningen bygger på regeringens kulturudspil, som blev præsenteret i begyndelsen af februar.
Her pegede regeringen netop på, at de store tech-giganter bør være mere åbne og gennemsigtige, når det gælder den måde, som deres algoritmer filtrerer og fordeler på.
Algoritmerne er nemlig i høj grad med til at bestemme og sortere i det indhold, som borgerne bliver præsenteret for på nettet.
"Og uigennemsigtige algoritmer målretter indhold på baggrund af data, tech-giganterne har indsamlet om os. Ikke for at fremme en oplyst demokratisk samtale, men for at fastholde vores opmærksomhed længst muligt," lød det dengang fra regeringen.