Elbiler har indtil videre kun været til at opdrive i tre afskygninger: Små bybiler, sedaner eller SUV'er i varierende størrelser.
Det populære stationcar-format har indtil videre forbeholdt fossil- eller plugin-drevne biler, med undtagelse af Porsches luksuriøse sportsslæde Taycan Sport/Cross Turismo.
Denne uge er der dog nyt om en snarlig ankomst af et prisbilligt fra kinesiske MG, som med modellen MG5 synes at spille på alle snusfornutige tangenter.
Her diskes op med en familievenlig sag med 61 kWh batteri, der kan sikre op til 380 kilometer mellem stikkontakterne.
Den danske pris er ikke officielt ude endnu, men på den anden side af Øresund har MG5 netop fået en debutpris på 419.900 svenske kroner, der svarer til 300.000 kroner.
Til netmediet Input fortæller MG's danske direktør, Rasmus Aagaard, at der ikke er længe til, at bilen vil få sin danske debut:
“MG5 er en super spændende bil som vi glæder os til at introducere i Danmark. Som den første C-Segment elbil passer den perfekt til det danske marked og vi har ret store forventninger til den. Vi introducerer MG5 i Danmark i løbet af kort tid.”
Superopdatering til Raspberry Pi - kan fungere 100 procent selvstændigt
Den fikse mikro-computer Raspberry Pi har igennem årevis leveret regnekraft til alt fra hobby-projekter til industrielle løsninger.
Den fleksible mikro-computer har dog altid krævet en anden maskine til at konfigurere enheden.
Begrænsningen bliver snart fjernet i den nyeste Pi 4 version, som får sig en ny såkaldt bootloader fra organisationen bag, Pi Foundation.
Med denne ombord på et SD-kort, vil der kunne installeres ny systemsoftware på mikro-enheden uden at skulle forbi en anden maskine.
Det skriver tech-mediet Ars Technica.
Mediet noterer, at man i første ombæring vil være begrænset til officielle styresystemer til maskiner såsom Linux Ubuntu, LibreELEC, Homebridge samt nogle udvalgte konsol-emulatorer, lyder det.
Nividias giver sit RTX 3050 et boost til 8GB
Nvidias billigste grafikkort i RTX-serien RTX 3050 står til at få et løft i den ombordværende RAM-kapacitet.
Kortet som oprindeligt blev født med magre fire gigabyte arbejdshukommelse, står inden længe til at udkomme i en optimeret variant med otte gigabyte GDDR6 VRAM.
Ud over at have mere RAM at arbejde med, får kortet en mere strømbesparende GA107 grafikprocessor fremfor den neddroslede GA106, der tidligere drev kortet frem.
Det skulle betyde, at kortet vil forbruge mindre og blot kræve 115 watt fra strømforsyningen mod 130 før, skriver Wccftech.