I månedsvis har Facebooks stifter og administrerende direktør Mark Zuckerbeg tordnet mod Apples privacy-ændringer, og nu rammer de for alvor selskabet på pengepungen.
Med opdateringen til iOS 14 er Apple begyndt at kræve, at brugerne giver deres eksplicitte tilsagn til, at Facebook kan få til lov at tracke brugerne.
Det gør ondt på Facebooks brug af målrettede annoncer. Faktisk kostede det selskabet 10 milliarder dollar eller 65,8 milliarder danske kroner.
Det viser det seneste regnskab fra moderselskabet Meta, hvor Facebooks tidligere supervåben altså har mistet en stor del af sin effekt.
“Vi mener konsekvenserne af iOS-ændringen giver modvind for vores forretning i 2022. Det er i størrelsesordenen 10 milliarder, så det er en ret massiv modvind for vores forretning," siger Metas finansdirektør, Dave Wehner ifølge CNBC.
Ændringerne i Apples privacy-regler har igennem længere tid fået hård kritik fra Mark Zuckerberg.
”Apple har et hvert tænkeligt incitament til at bruge sin dominerende platforms-position til at gribe ind i hvordan andre apps fungerer, hvilket de regelmæssigt gør til fordel for egne apps,” lød det fra Mark Zuckerberg, da Facebook sidste år præsenterede sit regnskab.
Da Apple bebudet sine ændringer i iOS 14 skabte det bekymring blandt alle de store annonceforretninger i it-branchen. Google ser dog langt fra ud til at være ramt nær så hårdt af ændringen.
Selskabet præsenterede tidligere på ugen et rekordregnskab, der særligt var drevet af netop annonceforretningen.