Nonprofit-organisationen Mozilla Foundation der arbejder for at udbrede Mozilla-standarden, har lokket 10.000 mennesker fra 82 forskellige lande til at spytte penge i kampagnen op til den kommende lancering af browseren Firefox 1.0.
De 10.000 personers donationer - i alt halvanden millioner kroner - skal blandt andet bruges på at købe en helsides annonce i avisen New York Times.
Annoncen kommer til at indeholde navnene på samtlige sponsorer, der har betalt mellem 60 kroner og 260 kroner til Mozilla Foundation.
Mange af dem bruger allerede Firefox i en tidlig version.
Mozilla var tidligere en del af AOL, der sidste år skilte open source-divisionen ud. Tidligere versioner af Firefox er allerede blevet downloadet mere end fem millioner gange, men har ikke tidligere slået voldsomt meget på tromme for sig selv.
Til gengæld har medieomtale og brugernes anbefalinger til venner og bekendte gjort benarbejdet. Men nu skal verden tages med storm, lyder det fra kampagnesitet.
Ifølge lederen af kampagnen, Rob Davis, er Firefox er en særdeles familievenlig browser, blandt andet fordi den ikke tillader pop-up reklamer.