"Vi er i indeværende kvartal hårdt ramt af manglen på microprocessorer og andre chips. Den voldsomme stigning i den globale efterspørgsel på disse komponenter ser ud til at ville fortsætte gennem hele 2022 og ind i 2023, og det er den ubetinget største udfordring, som vi står med."
Erklæringen kommer fra den administrerende direktør i den tyske bilproducenten Daimler AG Ola Källenius.
Den nedslående erklæring fremfører han på den internationale biludstilling IAA Mobility, der fandt sted denne uge i München. Arrengementet bliver hold for første gang siden coronakrisen lagde hele verden ned.
På trods af microchip-tørken sagde Daimler-bestyrelsesmedlemet, ifølge Reuters, Britta Seeger, at bilproducenten alligevel ikke tror, at dets langsigtede elbilmål vil blive påvirket.
Den store mangel, der har fået flere bilproducenter til at lukke det sidste år, tvinger producenterne til at begynde at tænke i nye måder at bygge forsyningskæder op, og om det er muligt at begynde at tage produktionen afd e små chips i egen hånd.
Af bilproducenter, der har måtte reducere produktionen samt deres slagsprognoser kan nævnes den amerikanske koncern General Motors, den indiske Mahindra, Japans Toyota og senest den kinesiske EV -producent Nio.