Kunderne hos den nordiske storbank Nordea har tidligere været yderst utilfredse med bankens mobilbank.
Men en ny mobilbank, der blev lanceret for to år siden og i løbet af det seneste år har fået mange nye features, har ifølge Børsen tilsyneladende tilfredsstillet de tidligere så utilfredse kunder.
For en ny udgave af en årlig rundspørge hos de danske bankkunder, som Voxmeter har foretaget, viser at kundetilfredsheden med både bankens mobilbank og netbank er steget markant.
Ifølge undersøgelsen som Børsen bringer, er kundetilfredsheden steget fra 78,6 til 85,7 procent
“Det tager noget tid, når man laver en ny mobilbank. Det tager tid at implementere de ting, som mobilbanken efterhånden kan, og det, tror jeg, er en af grundene til, man ser en forsinket effekt, i forhold til hvornår vi lancerede mobilbanken,” siger Mads Skovlund, der er chef for privatkunder i Nordea Danmark til Børsen.
Bank-apps bliver et stadig vigtigere konkurrenceparamter hos bankernes privatkunder, og tidligere på sommeren kunne Computerworld fortælle, at ni ud af ti logins hos Bankdatas kunder i dag sker via apps. Dermed overgår mobilbanken i dag markant den gamle velkendte netbank i popularitet.
Knap så opløftende læsning for disse banker
Undersøgelsen er til gengæld knap så opløftende læsning for Sydbank, Jyske Bank og Nykredit Bank, der alle oplever en faldende kundetilfredshed med både deres mobilbank og netbank.
De to førstnævnte banker er ellers en del af Bankdata-samarbejdet, der i forsommeren lancerede en helt ny mobilbank.
Det er dog uvist om undersøgelsen er foretaget før eller efter lanceringen af den nye bank-app, og den fulde effekt af den lancering vil givetvis først kunne måles i det kommende år.
Det er dog værd at bemærke, at selvom kundetilfredsheden er steget markant hos Nordea, mens den er faldet en anelse hos Sydbank, Jyske Bank og Nykredit Bank, så er kunderne hos de sidstnævnte banker stadigvæk en anelse højere end hos Nordea.
Du kan læse mere om Bankdatas store app-projekt her: