Toppen af listen over de virksomheder, der bruger absolut flest penge på lobbyarbejde, der skal påvirke EU-lovgivningen, domineres aftech-giganter.
Google, Facebook, Microsoft, Apple, Huawei og Amazon sidder på de seks første pladser på listen, som er udarbejdet af kampagnegrupperne Corporate Europe Observatory og LobbyControl.
Det skriver Reuters.
Hele undersøgelsen omfatter i alt 612 virksomheder, grupper og organisationer, som tilsammen bruger 97 millioner euro årligt - 721 millioner kroner - på at forsøge at påvirke EU i retninger, der stemmer overens med virksomhedernes agendaer.
Og de 25,75 millioner euro af disse penge står de seks ovennævnte virksomheder alene for i regnestykket.
Dermed overgår tech-giganterne industrier som medicinalbranchen, finansbranchen, kemibranchen og den fossile brændstofindustri.
Konklussionen fra de to kampagnegrupper på denne udvikling er, at EU bør betragte tech-virksomhedernes lobbyarbejde som en klar advarsel.
De opfordrer EU til selv at skrue op for kontrollen af de pågældende virksomheder.
"Det er bemærkelsesværdigt og bør vække bekymringer, at platformene kan bruge denne slagkraft til at sikre, at deres stemmer bliver hørt – og overdøve modsatrettede og kritiske stemmer – i debatten om, hvordan man fastsætter nye regler for digitale platforme," skriver de i undersøgelsen.
Over hele Europa og i USA er stramningerne over for tech-giganterne ved at skærpe til. Kampen om at få kontrol med teknologi-monopolernes magt foregår i EU lige nu med ny lovgivning, som konkurrencekommisær Margrethe Vestager står i spidsen for.
Senest er der fremlagt nye stramninger, der har fået navnet "Digital Markets Act", som skal sikre en mere fair konkurrence i branchen.
Herhjemme i Danmark er regeringen også gået i tænkeboks, med nedsættelsen af en permanent ekspertgruppe, der skal rådgive om nødvendige tiltag på området.
Alle virksomheder og organisationer skal indrapportere eventuelle udgifter til lobbyarbejde til EUs gennemsigtighedsregister.
Google og Microsofts interne lobby-krig
Det er ikke kun EU, lobbismen rammer. Google og Microsoft forventes også i den kommende periode at ses i åben lobby-krig efter fem års fredstid.
Microsoft har længe haft en interesse i at få myndighederne ind over Googles håndtering af at Google-brugere sikres lige adgang til forskellige søgemaskiner - som eksempelvis Microsoft Bing.