Endnu en spiller på PDA-markedet har forladt banen. Det lykkedes ikke for Sharp at skabe et marked for sin serie af Linux-baserede PDA'er.
Derfor har den gamle gigant indenfor forbrugerelektronik trukket sig ud af det amerikanske marked, skriver it-nyhedstjenesten Zdnet.com.
Zaurus-serien havde ellers flere ting kørende for sig.
Den seneste model har MP3-afspiller, VGA-display, LAN, indbygget keyboard, muligheder for udvidelse og videreudvikling, Linux og Java. Den er endda pæn.
Følger efter Sony og Toshiba
Men Sharp formåede ikke at få udbygget en niche i et marked, der det sidste års tid har været præget af uro, gisninger og konsolideringer. Dermed er Sharp den tredje, der forlader bygningen efter Sony og Toshiba.
Markedet har oplevet et dramatisk fald i salget af enheder generelt, mens enkelte produkter er blevet revet væk.
Analytikere giver forskellige vurderinger af, hvordan vinden blæser, fordi det bliver mere diffust at definere, hvad en PDA egentligt er.
Kan den bruges til at ringe med? Kan den gå på nettet? Skal der være MP3-afspillere? Eller er det blot en lækker kalender? Det er svært at bestemme sig.
Palm sadler om
Sharp kom ind i billedet, da Palm fik succes med indenfor PDA'er. For tre år siden var der kamp om at overhovedet komme ind på det dengang boomende PDA-marked.
Siden er Palm splittet op i to firmaer, nemlig Palmone og Palmsource, og firmaet mistede mere end tyve procent af sin markedsandel i første kvartal.
Men Palmone trives, hvis man skal dømme efter aktierne, der fik et løft, da Palm præsenterede sin mobiltelefon med PDA-funktioner.
Sony var en de største aftagere af Palm-styresystemet. Men nu har Sony også droppet at få afsat sine Clié-PDA'er på det amerikanske marked, selvom Sony havde en tredjeplads på et marked på 2,2 millioner enheder om året.
Palmsource erkender, at markedet er skiftet. Indenfor mere traditionelle PDA'er tager Microsoft i stigende grad sin bid af kagen, efter at have haft kun 11 procent bare for fire år siden.
Markedet går nye veje
Palmsource regner med at blive førende indenfor smartphones, der integrerer PDA, mobiltelefoni og web. Netop denne kategori har taget andele fra især de dyreste PDA'er.
Og analytikere peger da også på, at markedet kan gå i alle mulige retninger, selvom der bliver færre producenter. Ideen om, hvad en håndholdt enhed skal kunne, stritter i flere retninger.
De modeller, der er trådløse, bliver i USA først og fremmest solgt hos teleoperatører, mens de PDA'er, der primært er avancerede kalendere, sælges i elektronikvarehuse. Det giver nogle udfordringer i forhold til at positionere sig overfor forbrugere.
Det er blevet også blevet anført, at flere firmaer ikke ved, om de skal bejle den almindelige forbruger, eller om det fortsat skal være forretningsmennesker, der satses på.
Sharp og Sony ved godt, hvem de satser på: Japanerne.