Danske netbrugere har fået nok af mails, der lover nemme penge og grønne skove. For slet ikke at tale om Viagra og nemme damer. De sender aben videre.
Hver dag tikker der mer end 1.000 videresendte spammails ind i Forbrugerombudsmandens indboks. Og det er også meningen.
Forbrugerombudsmanden oprettede nemlig den særlige anti-spam-postkasse i 2002, hvor det blev muligt at anmelde spammails.
Mellem 30.000 og 45.000 mails bliver anmeldt til Forbrugerombudsmanden om måneden.
USA er den store synder
Spam er ikke alene irriterende, det er også ulovligt.
Man må ikke sende elektroniske reklamer i nogen form til folk, der ikke har bedt om det. Basta.
Forbrugerombudsmandens stab går de fleste af de indsendte mails igennem, for at se, om der er afsendere, der eventuelt kan retsforfølges.
Men Forbrugerombudsmanden kan kun gøre noget, når afsenderen er dansk. Og det er ikke mere end 10 procent, der er.
Resten af den spam, der rammer danske mailadresser, stammer fra USA, der dog anslås at stå bag mindre end halvdelen af al spam i verden.
Intet batter mod spam
Uanset hvilke tiltag og hvilke love, der bliver vedtaget, er det ikke rigtigt noget, der får spam-magerne til at ryste i bukserne. De sender lystigt mail efter mail til millioner af indbokse.
De fleste modtagere bliver lokket af de ting, som en spammail lokker med, hvis den da overhovedet bliver læst.
Men denne type markedsføring er så billig at fremstille, at der kun skal være en brøkdel respons, før pengene er hjemme for bagmændene. Og derfor bliver de ved. Og ved.
Det eneste, forbrugeren kan gøre, er at smække spamfiltre på sit mailprogram. Det dæmmer i hvert fald op for strømmen af uønskede mails, selvom den ikke kan bremses helt.
Relevant link