Tyske Mercedes løfter den uge sløret for en ny kategori af elbiler for selskabet med sin nye elbil, døbt EQS.
Efter SUV’erne i henholdsvis størrelse Small og Large, EQA, EQC og minibussen EQV, er selskabet ude med sin første fuldt eldrevne sedan.
EQS starter dog helt op i det øverste segment, ved at være en eldreven pendant til den luksusprægede S-klasse.
“EQS er designet med det formål at overstige forventningerne hos selv vores mest kræsne og krævende kunder. Det er nøjagtigt, hvad S’et i modelnavnet repræsenterer, for netop dét finder man kun i toppen af vores modelprogram,” siger Ola Källenius, CEO i Daimler og Mercedes-Benz.
Her tager Mercedes udgangspunkt i et af bilverdenens allerstørste batterier med hele 107,8 kWh at give af, og verdens mest mest vindglatte ydre, med en en CD-værdi på 0,2, hvilket sikrer op til 770 kilometer mellem stikkontakterne. Kvikopladning er også på dagsordenen med op til 200 kW-support – det gør, at der kan tankes strøm til 300 kilometer på blot et kvarter.
Det store batteri kan føde enten den baghjulstrukne EQS 450+ og dennes 333 heste eller den firhjulstrukne EQS 580 4Matic og sine 525 elektriske hingste.
Som med selskabets øvrige S-klasse er hele kabinen er overdænget med luksus og teknologi. Hele konsollen byder på tre skærme, heriblandt en dedikeret 12,3” skærm til passageren, som flyder sammen til 56 tommer i bredden.
Bagsæde-passagererne bliver der også kræset om, med ministerværdig plads og dedikeret infotainmentsystemer og stemmestyret MBUX-interface til samtlige ombordværende.
Prisen på Mercedes nye flagskib er ikke præciseret endnu, men den vil sandsynligvis lande et godt stykke over de 100.000 dollar, godt 620.000 kroner, før eventuel told og afgifter, når den ryger i handlen senere på året, skriver Business Insider.
Audi smider en prisbombe med strøm i
Mens Mercedes sigter højt med sin nye elbil, sigter Audi efter at sigte bredt ved at prisssætte sin nyeste Q4 E-tron elbil meget tæt på VW’s mere folkelige pendant.
Her tilbyder premium-producenten to nye modeller, den rummelige Q4 e-tron samt en coupé-inspireret Sportback-version til priser fra 349.990 kroner. Det gør det til selskabets billigste elbil til dato.
For pengene får man en familievenlig SUV, bygget omkring samme platform som VW ID.4 og Skoda Enyaq. Det giver blandt andet god plads til fem, optil 535 liter i bagagerummet og op til 1.200 kilo på krogen.
Indstigermodellen Q4 35 e-tron nøjes med 170 heste over bagakslen samt et batteri på 55 kWh der rækker til 334 kilometer, mens kvikopladningen giver op til 100 kW. Investeres der yderlige 35.000 kroner tilbyde Q4 40 e-tron over 500 kilometeres rækkevidde, 125 kW kvikopladning og 204 hestekræfter.
De bedste præstationer findes hos Q4 50 e-tron Quattro, der med sit firhjulstræk og 300 hestekræfter klarer 0-100 disciplinen på 6,2 sekunder, næsten tre sekunder hurtigere end de mere prisvenlige varianter. Der starter priserne ved 459.990 kroner.
Q4 e-tron kollektionen kan bestilles fra 22. april og vil debutere hos forhandlerne i juni 2021.
Sony slipper lovende stribe af kameramobiler løs
Sony gør ikke helt som de andre mobilproducenter, hvilket det japanske selskab igen beviser med sin nye flagskibstelefon Xperia 1 mark III som bliver først med en ægte optisk zoom forenet med selskabets særlige skærmformat på 21:9 spredt over 6,5 tommer.
Til gengæld afviser selskabet at følge med i megapixel-ræset. Alle tre kameramoduler bagpå byder alene på 12 megapixels.
Inde i motorrummet drives mobilen frem af nyeste Snapdragon 888, der blandt andet assisterer under fotooptagelser.
Xperia 1 III ledsages af den mindre og mere kompakte Xperia 5 III samt en mere prisvenlig Xperia 10 III.
Pris og tilgængelighed røber Sony ikke endnu.