Lovende priser: Så billig er Mercedes' eldrevne EQA-SUV
Når Mercedes senere på året begyndet at fremstille sine nye mini-SUV løv, den eldrevne EQA, bliver det en af selskabets allermest skarpt prissatte el-SUV’er.
Denne uge offentliggjorde selskabet, at den europæiske debutpris lyder på 39,950 euro, en pris der omsat til danske kroner lander under 300.000 kroner.
Det er det, som selskabet siger bliver adgangsbilletten til mærkets voksende skare af et helt elektriske biler såsom EQC og de kommende EQE og EQS topmodeller.
Det skriver The Verge.
Den første model på markedet bliver dog EQA 250, som vil have et 66,5 kWh batteri ombord og knap 270 elektriske hingste i motoren. Det skulle kunne sikre op til 480 kilometer mellem stikkontakterne, om end det opgjort efter den yderst optimistiske NEDC-standard, mod den mere retvisende WLTP der oftest anvendes i dag.
EQA 250 får debut i Tyskland til 47.540 euro, eller godt 350.000 kroner – den eventuelle danske moms og afgift vil dog skulle medregnes, når den kommer til Danmark.
Apple vrager Touchbar i Macbook Pro – i stedet kommer en glimrende detalje
Det ligger i kortene, at Apple vil opdatere sin dyrere Macbook Pro kollektion med selskabets overraskende kraftige M-processorer.
Hvad der også kan overraske bliver, at selskabet ellers mangeårige satsning på touch-betjening, den touch-følsomme stribe kaldet ’touchbar’, vil skrottes, skriver netmediet Appleinsider.
Mens Apple tager med den ene hånd, vil de give med det andet, for det forlyder at Apple i samme ombæring vil inkludere en SD-kortlæser – den detalje som længe har været savnet i selskabets nyere kuld af Macbook-maskiner.
Med opdateringen vil der, ifølge verserende forlydender, tilbydes et nyt design, som blandt andet byder på en større 14 tommer skærm til den mindste Pro-model samt et slankere ydre for både 14 og 16 tommer varianterne.
Læs også: Apples Mac-maskiner står overfor ’det mest omfattende redesign siden 2012’
Elektrisk milepæl: Disse elbils-batterier lader op på fem minutter
En af de helt store ulemper ved elbiler er, at det kan tage sin tid, at lade et batteri op fra bunden. En proces der i de fleste elbiler i dag varer mellem et og tre timer.
Masseproduktionen af et nyt type elbilsbatteri kan dog betyde et farvel til et af de helt store hager, ved de eldrevne biler.
Selskabet StoreDot er ifølge britiske The Guardian i færd med at igangsætte produktionen af lithium-ion batterier, der kan tanke strøm til 160 kilometers kørsel på bare fem minutter.
Målsætningen er at bringe batterierne til markedet inden udgangen af 2025.
”Den største hurdle for el-bilers udbredelse er nu ikke længere batteripriserne, det er frygt for at løbe tør for strøm,” noterer StoreDots CEO, Doron Myersdorf, overfor mediet og fortsætter ”Man er enten bange for ikke at nå frem, eller være fanget i to timer ved en ladestation.”
Han uddyber, at et fem-minuters batteri hidtil var anset som værende umuligt, men at selskabet allerede nu har fungerende prototyper i produktion.