Regeringen har bebuddet at antallet af test skal stige markant i forbindelse med den seneste genåbning af samfundet.
Men hvis du bliver testet positiv i et af de private testcentre, så er det ikke muligt at registrere resultatet med det samme i appen Smittestop.
Det spænder ben for smitteopsporingen, fortæller en ekspert til DR, der påpeger, at ideen med overhovedet at bruge en app til at informere andre om at man er smittet netop er hurtighed.
"Det er uhensigtsmæssigt, fordi det hele handler om hurtighed. Fordelen ved hurtig smitteopsporing igennem Smittestop ryger," siger Viggo Andreasen, der er lektor i matematisk epidemiologi ved Roskilde Universitet til DR.
Falck, der er den største leverandør af hurtigstests, opgør kun resultaterne én gang om dagen, og derfor kan de smittede ikke registrere svarene med det samme. Hos Falck indrømmer man, at det skal gå stærkere.
"Vi indrapporterer data en gang i døgnet, som Statens Serum Institut skal videreføre til smittestop-appen. Vi arbejder meget stærkt på at gøre det med en hyppigere frekvens," siger Lisbeth Nedergaard, der er pressechef hos Falck.
Flere problemer med app'en
Det er ikke første gang, at der opstår problemer relateret til den danske smittestop-app.
I første omgang var det slet ikke muligt at registrere sit resultat, hvis man var blevet testet positiv ved en test hos en privat leverandør.
Læs mere her: Tusindvis af coronasmittede kan ikke registere sig i Smitte-app: Ministerium arbejder på en løsning
Appen er udviklet af Netcompany og bygger på API'er fra Google og Apple, og netop API'en har også været årsag til problemer.
Android-brugerne oplevede nemlig, at appen ikke reglmæssigt tjekkede for eksponeringer fra andre brugere.
Telefonerne slukkede nemlig for funktionen, når appen ikke var blevet åbnet i en periode.
Læs også: Sundhedsministeriet erkender problemer med corona-app: Android-telefoner kan blokere for Smittestop