Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.
Når man står over for et komplekst spørgsmål eller en stor opgave, er løsningen ofte at opdele dem i mindre opgaver. Det samme gælder software.
Vi ser nu en overgang fra den gamle, monolitiske verden til en ny og fleksibel verden af mikrotjenester.
Der har været meget ros til mikrotjenester i de senere år, og i en nylig rapport skriver analysefirmaet Gartner, at teknologien kan give virksomheder for høje forventninger.
Det er muligt, men mikrotjenester er stadig et teknisk overlegent alternativ, som alle, der ønsker at vinde morgendagens kunder, skal anvende.
Jeg er overbevist om, at det tempo, hvormed virksomheder bruger mikrotjenester, afspejler, hvor godt de vil klare sig i fremtiden.
Mulighederne for mikrotjenester går hånd i hånd med moderne virksomheders behov for at ændre sig og udvikle sig hurtigt, digitalisere hvor de kan og levere gode brugeroplevelser.
Hvorfor mikrotjenester er som legoklodser
Mikrotjenester sammenlignes ofte med Lego-klodser, og denne sammenligning er faktisk bedre end man tror. Lego genopfandt sit brand ved at designe nye og mindre mursten med mere præcise applikationer.
Blokkene var stadig fleksible og kunne bruges til at skabe nye og imponerende bygninger. Mikrotjenester fungerer ved at opdele dele af applikationer i individuelle specialkomponenter.
Disse kan derefter sættes løst sammen med andre komponenter og danne nye og bedre produkter, som også let kan ændres efter behov.
I praksis eliminerer mikroservices behovet for at bruge penge på kerneapps eller gennemgå kedelige processer, når man vil lave en ny løsning.
Fremtiden er brugercentreret
Vi, der arbejder med at udvikle software til virksomheder, ved, at forretningssystemer (ERP) og monolitisk software ofte sidestilles med hinanden.
Men monolitisk software hører fortiden til. Fremtiden er brugercentreret. I moderne forretningssystemer kan mikrotjenester bidrage til automatiserede processer, hvor brugeren kun behøver at gøre noget, når der faktisk er behov for menneskelig intelligens.
Det kan for eksempel være at verificere noget eller arbejde kreativt og skabe nye værdier.
Mikrotjenester muliggør mere koordineret og integreret software, hvor handlinger, der ofte sker på samme tid, bliver trigget, såsom at skifte fra en kalenderaftale til en videokonference.
Jeg tror, at vi skal fortsætte med at nedbryde nutidens ERP-systemer og skabe mere fleksible og moderne løsninger.
Hvor vi engang brugte computere med komplekse menustrukturer, tastaturer og skærme, er vi nu nødt til at designe enklere og mere fokuseret software til mobile enheder. Mikrotjenester er perfekt til den type software.
Nedbryd siloer og fjern friktion
Virksomheder, der ønsker at levere konkurrencedygtig software, skal nedbryde siloerne og fjerne friktion, uanset hvor de ser det.
Som en belønning får de hurtigere innovation og mere pålidelig, letanvendeligt software uden de tunge virkninger af store mængder kode.
Det er også vigtigt at gøre softwaren lettere at forme med mere low-code/No-code. Dette gør også virksomheden mindre afhængig af konsulenter, der får godt betalt for at foretage selv små kodeændringer.
Samtidig med at mikrotjenester skaber nye muligheder, hjælper de også med at styrke forventningerne om brugervenlighed blandt kunderne.
De virksomheder, der ikke bruger denne teknologi, vil stå med hatten i hånden på samme måde som Kodak og Nokia, når kunderne forlod dem til fordel for digitale fotos og smartphones.
Sådanne skift sker hurtigt, og de er brutale. Morgendagens vindere er dem, der formår at udnytte styrken ved mikrotjenester.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.