Den Blå Avis' hjemmeside, dba.dk, er kommet under særlig lup hos Datatilsynet.
Datatilsynet meddeler nemlig, at tilsynet vil undersøge om hjemmesidens samtykkeløsning lever til de databeskyttelsesretlige regler.
Datatilsynet er i tvivl om, hvorvidt Den Blå Avis lader brugeren foretage et aktivt tilvalg om hjemmesiden må indsamle og videregive brugerens oplysninger.
Det sker, efter Datatilsynet i februar udgav nye retningslinjer på området.
"Når man som borger besøger en hjemmeside, skal det være et aktivt tilvalg, hvis man vil lade hjemmesiden indsamle og videregive ens oplysninger. Det blev slået fast i en principel afgørelse i februar. Nu har der været tid til, at hjemmesideejere mv. har kunnet forholde sig til retningslinjerne, og derfor sætter vi med en konkret sag fokus på, om de bliver efterlevet," lyder fra kontorchef i Datatilsynet, Astrid Mavrogenis, i en meddelelse.
Læs også: Dansk smittesporings-app kan downloades nu
Det undersøger Datatilsynet nærmere
Datatilsynet sætter fokus på Den Blå Avis' samtykkeløsning i specifik relation til, hvorvidt løsningen opfylder betingelserne om at være frivillig, specifik, informeret og et udtryk for en utvetydig viljestilkendegivelse fra de hjemmesidebesøgende.
"Datatilsynet har også valgt at undersøge, om samtykkeløsningen giver mulighed for at trække samtykket tilbage,og om dokumentationskravet i forhold til indhentelse af samtykket er overholdt," lyder det i meddelelsen fra Datatilsynet.
Datatilsynet behandler klager over hjemmesiders behandling af personoplysninger, men har også mulighed for selv at tage sager op, hvilket er tilfældet i sagen med Den Blå Avis.
Læs også: Netcompany skal levere ny smittesporingsapp til staten