I 2019 havde Datatilsynet markant mere at se til end året forinden.
Det viser den netop offentliggjorte årsrapport, der samtidig tegner et billede af, at Datatilsynet nok ikke får mindre travlt foreløbigt.
I 2019 modtog Datatilsynet således 7.242 anmeldelser om sikkerhedsbrud fra danske virksomheder og organisationer.
Det er en stigning på 166 procent sammenlignet med 2018, hvor tilsynet kun modtog 2.722 anmeldelser. Det skyldes naturligvis GDPR, der trådte i kraft 25. maj 2018.
Dermed har vi således det første billede af et helt år med GDPR.
Det er dog ikke alle steder, at antallet af nye sager er steget. Sidste år havde Datatilsynet nemlig 73 færre tilsyn end i 2018. I 2019 var Datatilsynet nemlig kun på 256 tilsyn fremgår det af rapporten.
Antallet af sager er dog samlet set steget fra 12.205 i 2018 til 15.681 oprettede sager i 2019. Det er en stigning på 29 procent.
Kæmper stadig med at finde nye ansatte
Men på trods af de mange nye sager, så kæmper Datatilsynet stadig med at bruge alle de penge, man har sat af til lønudgifter.
I 2019 blev der brugt to millioner kroner mindre på lønninger, end der egentlig er sat af til den post. Det skyldes problemer med at besætte ledige stillinger hos tilsynet.
"Mindreforbruget på løn skyldes, at Datatilsynet i 2019 af forskellige årsager ikke er lykkedes med at komme i mål med nødvendige ansættelser, herunder ansættelser til specialiserede stillinger, ligesom at fratrådte medarbejderes stillinger i flere tilfælde ikke er blevet genbesat," skriver Datatilsynet i årsrapporten.
Samme problem havde Datatilsynet sidste år, hvor der også var overskud i lønudgifterne.
Sidste år brugte Datatilsynet 25,9 millioner kroner på løn, selvom tilsynet havde lov til at bruge 27,6 millioner kroner.
Dermed er lønudgifterne trods de manglende nyansættelser steget med næsten 10 millioner kroner fra 2018 til 2019.