En smitsom sygdom har det overraskende hårdt. Den skal både sørge for at hænge sig fast på en person, der er modtagelig og som samtidig møder rigtig mange andre, der kan være med til at bringe smitten videre.
Men sygdommen skal også sørge for ikke at gøre bæreren alt for syg i en fart eller måske endda for at slå vedkommende ihjel for hurtigt, for så dør smitten ud.
Ideer og politiske bevægelser udbredes på omtrent samme måde, hvilket marketingfolk i stigende grad er begyndt at arbejde systematisk med.
Det handler således ikke kun om at lade ideen smitte, men også om, hvem ideen tiltrækker og som sender den videre.
Har man været virkeligt dygtig eller heldig, går en kampagne jo for øvrigt ”viral.”
I den nye og særdeles veltimede bog The Rules of Contagion: Why Things Spread - and Why They Stop beskæftiger forfatter Adam Kucharski sig med præcis dét.
Nemlig hvorfor sygdomme, ideer, politiske bevægelser og god (eller knap så god) marketing fungerer, som de gør.
Han sammenligner blandt andet de ofte meget socialt aktive ”superspredere”, der bringer virus videre til mange andre, med influencers. Nemlig mennesker, der benytter deres betydelige sociale kapital til at bringer bestemte budskaber eller produkter videre – ofte mod klækkelig betaling.
Derfor er det heller ikke spor tilfældigt, når webkändisser anbefaler hundredtusindvis eller millioner af følgere på sociale medier at købe en bestemt sneaker eller eyeliner.
Eller når de opfordrer til, at man skynder sig ind på et pokersite eller til at tage et lynhurtigt og supernice forbrugslån, så man kan købe næste bakke shots til vennerne.
Men ligesom smitte jo heldigvis for det meste dør ud før eller siden, kan selv den mest effektive influencerbaserede marketingkampagne pludselig falde på gold jord og gå i sig selv.
Det samme gælder diverse modefænomener samt politiske eller religiøse ideer. Den ene dag er de overalt, den næste er de væk.
Det karakteriserer for eksempel både fikse kostråd, forargede Facebook-opslag, fnat, fidgetspinners eller politiske partier båret af farverige enkeltpersoner med en pudsig idé.
De mekanismer bliver man klogere på i The Rules of Contagion: Why Things Spread - and Why They Stop, som – argumenterer britiske The Times i sin anmeldelse – gør at man pludselig forstår den moderne verden meget bedre.
Titel: The Rules of Contagion: Why Things Spread - and Why They Stop. Forfatter: Adam Kucharski. Er udkommet