Efter hård kritik fra Datatilsynet har Danmarks Meteorologiske Institut, DMI, nu valgt at ændre cookie-boksen på instituttets hjemmeside.
Ændringen skal gøre det nemmere for brugerne at vælge kommercielle cookies fra, skriver Politiken.
"Vores brugere skal selvfølgelig kunne besøge vores hjemmeside i forvisning om, at alle regler bliver overholdt. Derfor har vi nu rettet vores cookie-boks til efter den nye, klare vejledning fra Datatilsynet, hvor vi har bestræbt os på, at komme i mål så hurtigt som muligt med den vigtigste ændring, nemlig det - at det nu bliver nemt at takke nej til cookies,’ siger Tania Engbo Dyck-Madsen, afdelingschef på DMI i en pressemeddelelse.
Læs mere her: Professor: DMI-afgørelse fra Datatilsynet er en bombe under online-økonomi
Kritikken fra Datatilsynet var en del af en principiel afgørelse, der skal sikre, at det er lige så let at vælge kommercielle cookies fra, som det er at vælge dem til.
Ændret praksis
Det var det ikke på dmi.dk, og derfor har instituttet nu ændret praksis på sin hjemmeside.
"Vi har med den nye løsning gjort ”nej tak” til den nemme løsning. Det betyder dog også, at ønsker brugerne cookies, så de fx kan se vores Twitter-opdateringer på siden, skal de nu vælge dem aktivt til,’ lyder det fra Tania Engbo Dyck-Madsen ifølge meddelelsen.
Det betyder at alle besøgende på dmi.dk bliver mødt af en stor boks, hvor der skal klikkes af til en række parametre, før man kan tjekke dagens vejrudsigt.
Ifølge Politiken betyder afgørelsen fra Datatilsynet, at stort set alle danske hjemmesider skal i gang med at opdatere deres cookie-bokse.