Danmarks billigste elbil koster under 150.000 kroner
Det er særligt to forhold der gør, at elbiler har svært ved at få de danske bilkøbere til at kvitte de fossile brændsler: Prisen og rækkevidden.
Det med prisen synes Seat at gøre til skamme med en intropris på deres nye Mii Electric som kan erhverves fra lige under 150.000 kroner.
Bilen er ikke skabt som en elbil fra bunden, men tager afsæt i den klejne Seat Mii samt VW Up! og Skoda Citigo, som den deler platform med. Her er dog fundet plads til et 32 Wh batteri, som skulle sikre op til 260 kilometer mellem hvert pitstop ved stikkontakterne. En optankning foregår med op til 40 kWh, hvilket kan tanke fra nul til 80 procent på en time.
Elmotoren har 83 elektrisk hingste at arbejde med, godt en tredjdel mere end Mii Electrics fossildrevne søskende, hvilket kan sende bilen lydløst afsted fra nul til 100 på 12,3 sekunder. Topfarten lyder på maksimalte 130 km/t.
Som bil tilbyder Mii Electric på begrænset plads på grund af bilens beskedne mål på 3,56 gange 1,65 meter.
I forhold til andre mikrobiler kan Mii Electric dog tilbyde rimelig plads til fire samt mellem 251 og 940 liters opbevaring i bagagerummet.
Vovet forudsigelse: Apple vil afskaffe ledningen til iPhone
Den velorienterede analytiker hos TF Securities, Ming Chi Kuo, plejer at ramme plet, når han spår omkring Apples kommende produkter, oftest takket været forbindelse blandt tech-gigantens leverandører.
Hans seneste udmelding er dog dristig, for han forudser, at Apple fra 2021 helt vil droppe ledninger til at skabe en ’fuldstændig trådløs oplevelse’, skriver amerikanske CNBC.
Skiftet vil betyde, at opladning og dataoverførsel udelukkende vil kunne foregå trådløst.
Analytikeren mener samtidig at når lightning-stikkets pensioneres, vil det øge både styksalg og salgspriser på Apples kommende high-end iPhones.
Selvom Min-Chi Kuo oftest rammer plet med hans Apple-spådomme, har analytikeren siden 2017 bebudet at Apple vil skrotte Lightning-stikket til favør for USB-C standarden. Indtil videre er det kun Apples iPad Pro der har foretaget skiftet.
Nu triller de første elbusser i København
Fra 8. december vil hver ottende bus som københavnerne møder i den offentlige transport køre på el, som led i en elektrificering af Københavns og Frederiksbergs busnet.
”Nu vil mere end hver ottende bus, som københavnerne møder i byens gader, hverken larme, svine eller udlede CO2. Det er et afgørende skridt mod et grønnere København med ren luft – og jeg er utroligt glad for, at regeringen nu prioriterer den grønne omstilling til elbusser, så alle danskere kan få glæde af grønne busser,” siger Københavns overborgmester Frank Jensen (S) i en pressemeddelelse.
De første elbusser vil mødes på Linje 2A og 18’s ruter, hvor i alt 48 elektriske busser skal dække busdriften.
I Københavns Kommune er målsætningen at busdriften alene skal varetages af nulemissionskøretøjer i 2025. I Frederiksberg Kommune er strategien at gøre kommunen til landets førende 'elbilby'.