Coops CIO, Morten Holm Christiansen, har en mission: Han skal lave Coop mere lokal, enklere og mere digital.
Det er i sig selv en opgave i en 153 år gammel butikskæde med 37.000 ansatte, 1.050 butikker og en markedsandel på 36 procent. Men samtidig er markedet generelt udfordret.
For når det kommer til indkøb, fokuserer vi danskere mere på prisen end kvaliteten, vi spiser mere ude, og vi bruger hellere vores penge på rejser og iPhones end nede i den lokale Brugsen.
Derfor skal Coop være mere lokal, enkel og digital.
Og byggestenene til det er blandt andet Coops populære app, selvbetjening i det lokale supermarked, der lader dig springe køen over, og en overhaling af den ældre it-infrastruktur, som Coop har slæbt rundt på i årtier.
Mindre legacy og bedre skalering
Så mindre legacy it, mere digitalt og bedre skalering, står der på Morten Holms ønskeseddel i år.
Og så skal der ansættes nogle flere folk for at komme i mål med den store omstilling.
Det er alt sammen noget, som Morten Holm kommer ind på i denne episode af The Digital Edge, hvor han er gæst.
Undervejs kan du desuden høre Morten Holm fortælle om nogle af de fremtidige perspektiver for detailhandlen - og hvorfor han ikke ser fuldt udbyggede selvbetjeningskoncepter som Amazon Go som et realistisk bud pt.
Værter på episoden er chefredaktør Lars Jacobsen og Jesper Schleimann, digital transformation officer, EMEA North hos SAP.
Du kan lytte til hele episoden nedenfor. Bemærk at podcasten er på engelsk.
Husk du kan abonnere på The Digital Edge på iTunes (link) eller RSS (link)
Husk: Vi hører meget gerne, hvad du syntes om den konkrete episode og/eller modtager forslag til spørgsmål og ideer til kommende episoder. Så tøv ikke med at sende en mail til lja@cw.dk med din feedback eller din ide.