Lidt mere end hver fjerde af transaktionerne i vores butikker sker gennem selvbetjening og altså ikke traditionelle kassebetjening. Vores ambition er, at det skal op på 50 procent, og det mener vi helt bestemt er realistisk.
Det er et genialt produkt, som blev udviklet i vores digitale område, som vi fysisk har skilt ud af vores teknologiområde. Her havde vi ansat nogle unge mennesker i sandaler og med langt skæg for at bryde med det traditionelle it setup.
De her vakse unge mennesker fik også ret hurtigt lavet en supersmart applikation til virksomheden. Men den brager ned, da vi ruller den ud - og den fylder cirka 1,5 procent af alle transaktioner.
Det slås vi med i tre til fire måneder med voldsom stor ustabilitet. Det er simpelthen den klassiske historie med, at produktet er genialt lavet med alle mulig moderne teknologirt og drevet i skyen, men den er bare ikke enterprise-ready.
Der har simpelthen været for få gråhårede medarbejdere involveret i den her udviklingsproces. Folk, der i 20 til 30 år har arbejdet med at forstå, hvad der skal til for at bygge en stabil drift, der kan skalere.
Vi måtte tilbage og lave arkitekturen fundamentalt om. Vi måtte i stedet have fat på nogle med flere grå hår og simpelthen basere produktet på gode klassiske drifts-discipliner.
Læren fra det er, at uanset teknologiudvikling, og hvad der kommer af værktøjer, så kommer klassiske driftsdiscipliner aldrig til at gå af mode. Det er værd at huske, når man bevæger sig ind i den der digitale verden.
Morten Holm Christiansen, CIO for Coop, og nomineret til Årest CIO 2021.
Du kan lytte til podcasten med Morten Holm Christiansen om hvordan Coops digitale stratgi ser ud.