Hver tredje danske it-professionele dropper efteruddannelsen, viser en ny undersøgelse fra fagforbundet IDA, der har spurgt 758 af organisationens medlemmer ind til det emne.
I alt svarer 35 procent, at de ikke har deltaget i kompetenceudvikling i det seneste år.
Manglende personlig initiativ bliver angivet som den tungestvejende årsag til, at medlemmerne ikke har fået efteruddannet sig.
Derudover peger de it-professionelle på arbejdspres, manglende tid og et mangelfuldt relevant udbud, som de primære grunde til, at de ikke er kommet afsted på et kursus.
Det er et "karrieremæssigt selvmål," lyder det fra IDA.
"Det lyder umiddelbart som om, at rigtig mange laver et karrieremæssigt selvmål, når de svarer sådan," lyder det fra Morten Thiessen, formand for Ansattes Råd i IDA, der gerne vil slå et slag for, at flere it-medarbejdere får prioriteret efteruddannelsen.
"Under alle omstændigheder tyder det på, at nogle medlemmer skal have en velmenende påmindelse om, at de bør interessere sig mere for dette tema. Det er hermed gjort. Men jeg har også stor forståelse for, at mange formentlig oplever, at de løber panden mod en mur, når det gælder efter- og videreuddannelse."
Arbejdspladsen er nødt til at prioritere efteruddannelse
Morten Thiessen pointerer, at arbejdspladsen har en vigtig rolle i forhold til medarbejdernes lyst til at efteruddanne sig.
For bliver der ikke skabt en god ramme omkring kompetenceudvikling og efteruddannelser, kan det ofte ende med, at de ansatte hellere vil undvære det.
"Det er en kendt problemstilling, at efter- og videreuddannelse skifter karakter fra en positiv ting til et pres for den enkelte medarbejder, når arbejdspladsen enten ikke har et strategisk sigte med det eller ikke prioriterer det," forklarer Morten Thiessen, der fortsætter:
"Hvis prisen for en uges efteruddannelse er, at bunkerne på bordet bare
bliver større, så er det vanskeligt at opfatte som en gave. Så bliver
efteruddannelse noget, man udskyder og i hvert fald ikke selv sætter i gang."
Efteruddannelse er vigtigt
Undersøgelsens resultater peger på, at de manglende efteruddannelser både gør sig gældende i den private og offentlige sektor.
Morten Thiessen kalder det for ærgerligt, at så mange it-professionelle ser ud til at nedprioritere efteruddannelsen.
Kravene på arbejdsmarkedet fordrer, at man som medarbejder hele tiden opkvalificerer sig, påpeger han.
"Det er afsindigt vigtigt, at man holder sig opdateret, bliver efteruddannet og udbygger sine kompetencer gennem hele arbejdslivet. Ellers får man vanskeligt ved at holde sin markedsværdi og forblive relevant," lyder det fra Morten Thiessen, der fortsætter:
"Globaliseringen betyder, at vi i højere og højere grad bliver konkurrenceudsat. Og forventningerne til os som vidensarbejdere, både i form af hardcore teknisk viden og bløde egenskaber som samarbejdsevner, vil kun fortsætte med at øges."
Læs også: Salesforce i nyt pilotprojekt: Tager københavnske arbejdsløse ind og giver gratis efteruddannelse