Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.
Vi ser ofte it-systemer, der ikke opnåede den ønskede effekt.
Men hvad går galt – stiller vi for store krav til systemet, eller glemmer vi brugerne?
Det kan være nogen forklaring – men har vi egentlig styr på, hvem der er køberen til systemet?
Hvis der ikke er en køber eller en sælger i virksomheden, der brænder igennem, ja så ender vi med at sætte os mellem to stole.
Hvordan undgår vi dette? Hvem er sælgeren og hvem er køberen internt?
Forandringsproces
Det er vigtigt, at man har en eller flere personer, der vil sælge systemet, da vi oftest skal i gang med en forandringsproces.
Vi skal have en sælger, der kan se visionen og som kan forklare organisationen, hvorfor vi ønsker at gennemføre ændringer. Ideen skal sælges først, inden vi bestemmer it-platformen.
En sælger skal jo brænde for ændringen, for ellers bliver det bare en klods om benet.
Når der er en sælger, er der så en køber, der er klar til at tage imod.
En sælger kan jo godt have en god ide – men kan køberen og brugerne af systemet se meningen? Eller føler de, at det er et system, der bliver trukket ned over hovedet på dem?
Det lyder banalt, men tjek lige, om der var en sælger og en køber internt sidste gang, I solgte et it-system.
Formålet
Mange glemmer det simple spørgsmål, når it-systemer skal implementeres: Hvorfor?
Når man skal i gang med et it-projekt, er man nødt til krystalklart at kunne svare på dette spørgsmål: Hvorfor?
Her er angivet nogle svarmuligheder:
• Er det for at få digitaliseret processen?
• Er det for at undgå fejl?
• Er det fordi vores nuværende it-platform er gammel og ikke kan opgraderes?
• Er det for at opnå konkurrencemæssige fordele?
Der kunne nævnes mange flere årsager - men det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed.
Det vigtigste er, at jeres virksomhed har taget stilling til spørgsmålet: Hvorfor
Forventet udbytte
Hvad regner vi med at få ud af it-systemet, når det er implementeret?
Igen har mange virksomheder en alt for urealistisk tilgang. Et it-system kan sætte strøm til en proces - men det kræver, at processen vil ændres af mennesker og virksomhedens strategi.
Derfor er man nødt til at gøre sig klart, hvad får man med det nye it-system?
Det kunne være disse eksempler:
• Hurtige gennemløbstid.
• Automatisering af manuelle processer .
• En fremtidssikret platform.
Hvad er alternativet?
Det var bedre i gamle dage er jo en klassisk sætning. Men vi skal som virksomhed bevæge os, så er der reelt alternativ ved at beholde den nuværende platform.
Mange systemer bliver jo forældet og med cloud-teknologi og app, der skyller hen over i disse år, er vi nødt til at være kritisk med henblik på hvilke it-platforme, der er på vej ud. Så der bliver i de kommende år brug for både proaktive interne sælgere og nogle købere, der er forandringsparate.
Opsummering
At træde et skridt tilbage kan ofte være godt givet ud, inden vi hovedløst kaster os ud i et it-projekt, der kan være dyrt, ressourcekrævende og skabe frustrationer:
Et par hints:
• Hvorfor vil vi denne forandring?
• Fik I identificeret en køber og en sælger internt, inden vi går igang?
• Har vi et forventet udbytte, der er afstemt med køberen?
• Er alle klar over, at de er med i en forandringsproces, eller skal vi lige have alle med på toget?
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.