BREAKING:Region Syddanmark skal betale historisk stor bøde for grove overtrædelser af GDPR

Artikel top billede

(Foto: FRANCK CAMHI / FRANCK CAMHI)

Ni trends i 2019: CIO-titlen vil få en helt ny betydning

Klumme: Det nye år vil i høj grad ændre vores måde at arbejde på – både på grund af den teknologiske udvikling, og på grund af hvordan, hvad og hvem vi samarbejder med. For ikke alle vores kommende kollegaer vil være mennesker.

2018 forsvandt lige så hurtigt, som det kom. Nu lukker vi bøgerne og computeren sammen og gør os klar til 2019, for it-afdelingen og særligt CIO’ens rolle kommer til at ændre sig radikalt det næste år.

Som CTO for Citrix er det en del af mit job at have øje for både de teknologiske og de ledelsesmæssige forandringer, som både Citrix og vores kunder vil møde i den nærmeste fremtid (og for den sag skyld den mere fjerne fremtid), og for at gøre alting lidt anderledes, får du ikke en top-10, men en ”9 i 19-liste” over trends, teknologier og tankegange, som jeg mener vil have en betydelig påvirkning på 2019.

1. CIO: Chief Innovation Officer

Den bombastiske hype som cirkulerede omkring ”Digital Transformationsbegrebet” hele 2018 vil lægge sig i 2019 og i stedet give plads til de faktiske praktiske løsninger og målbare initiativer over en bred skare af industrier, og en ny type CIO vil rejse sig.

Der bliver mere fokus på håndgribelig teknologi, som kan gøre en forretningsmæssig forskel for virksomhederne, og CIO’erne vil træde ind i en ny rolle som innovations-facilitator og i langt højere grad bryde de sidste barrierer mellem ”forretningen” og it-afdelingen. Det betyder også, at der i højere grad vil blive fokuseret på den teknologiske ”hvorfor” i stedet for ”hvordan.”

2. Transformationen vil fejle uden ny forretningsmodel

Større virksomheder er i 2019 såvel som i 2018 i gang med den største forandringsperiode i deres levetid.

Virksomhederne udvikler sig til at være mere digitale og agile, og som Darwins teorier har lært os, så er det ikke nødvendigvis de største og stærkeste, som overlever, men i stedet dem som tilpasser sig bedst.

Vi har over de seneste år hørt, hvordan ”digital transformation” lover guld og grønne skove for mange forskellige industrier, og imens ”teknologi” ofte har en nøglerolle i digitaliseringsligningen, så hører vi mindre ofte om, hvordan teknologien hænger sammen med forretningsmodellerne.

Uanset om du er en finansiel virksomhed, som bliver udfordret af en ny (og oprigtigt smart) løsning fra en rivaliserende bank, eller om du er bilproducent truet af de nye delebilsløsninger, så virker det ikke bare at implementere noget ”spændende teknologi:” Teknologiske løsninger skal indføres sammen med en matchende forretningsmetode, ellers sker der det, som vi har set så mange gange før: Projektet fejler.

3. ”The gig economy”

Nye arbejdspladser bliver ikke skabt i de største virksomheder: De afvikler dem!

I 2018 så vi begyndelsen på en radikal ændring af den måde man ”arbejder på” – særligt inden for it- og udviklingsarbejde.

Her er der langt højere forventninger til, hvordan man arbejder, hvilket organisationer og virksomheder har svært ved at efterkomme. Derfor ser vi i højere grad arbejdspladser med flexløsninger, hjemmearbejde og fjernkontorer blive en del af arbejdspladsen.

Det bliver ikke unaturligt i den nærmere fremtid, at medarbejdere aldrig møder hinanden ansigt til ansigt.

4. Menneskeorienteret it

Den sagnopspundne balance mellem bruger-behov og hvad hvad it-afdelingen dikterer vil langt om længe opnås ved opbygge en digital arbejdsplads (digital workspace), som fokuserer på brugerne og deres adfærd for derefter at tilpasse sig.

At flere virksomheder opererer med ”workspaces” vil give bedre produktivitet hos den enkelte medarbejder, men samtidig også give virksomheden en mere proaktiv sikkerhed ved at skjule policies og procedurer fra it-afdelingen bag ved løsningen, så den ikke generer brugeren.

Og så bliver alle glade.

5. Kunstig intelligens bliver mindre sci-fi-agtig

AI eller kunstig intelligens er ikke nyt, men det er desværre en af de mest misforståede trends i 2018.

Artiklerne omkring ”farerne ved kunstig intelligens” er alle interessante (Artificial General Intelligence), men det er meget tvivlsomt, at vi alle bliver udraderet af ondsindede robotter lige foreløbig.

Omvendt kommer vi til at se en hurtig udbredelse af en mere kommerciel version af, hvad man kalder Artificial Narrow Intelligence i form af machine learning.

Det vil sige på godt dansk, at vi ser løsninger, som kan udføre en konkret opgave og efterligne mennesker.

Spørgsmålet er derfor ikke, om robotterne kommer og overtager verden, men måske i stedet hvor meget mere produktive, robotter vil være på kort sigt for virksomheder, og hvor mange nye jobs, som vil blive skabt i 2019

6. Bots overtager kedelige opgaver

Vi er alle rige på teknologi, men alligevel er der alt for mange eksempler på, hvor selv de mest simple og trivielle opgaver stadig kræver indsigt og forståelse for at kunne løses.

I 2019 forventer vi at se bedre udnyttelse af teknologi via NLP (neural language processing), NLU (neural language understanding) og ML (machine learning) til bedre at skabe den bro og forståelse og på den måde fjerne nogle af de mest trivielle opgaver fra de ansatte.

Bots er alle steder og er med til blandt andet at give en bedre kundeservice end nogensinde før, tilbyde bedre søgemuligheder (både for kunder og for ansatte) og er med til at fjerne mange af de trivielle opgaver såsom at håndtere mødebooking eller betale regninger.

7. ”New human computer interface”

Vores fysiske forhold med ”maskinerne” ændrer sig i 2019. De fleste af os har benyttet den trofaste kombination af mus og tastatur i årtier, men hurtigt ændrer vores verdensbillede sig, og den virkelige og den virtuelle verden smelter sammen.

Måden vi vil interagere med computerne på bliver mere frie, hvad end det er via tryk på en skærm, stemmestyret, via digitale assistenter eller fuldstændig at overgive os til den virtuelle verden med håndbevægelser og besværgelser.

8. Applikationer udvikler sig – DevOps gør ikke

I det kommende år vil vi også se en udtynding og nytænkning af forretningsprocesser, alt imens vi kommer til at se et stigende tiltag af SaaS-løsninger (Software-as-a-service), som primært vil overtage gamle ”traditionelle” on premise-opsætninger.

Organisationer vil tilvælge standardløsninger i et forsøg på at tiltrække og fastholde talenter, og samtidig – måske lidt paradoksalt – vil vi se en vækst i ”hjemmebryggede” it-løsninger, og disse vil bruge nye it-arkitekturer og modeller – både on premise og i public clouds – men DevOps vil til stadighed være ude for rækkevidde for de fleste organisationer, som stadig er siloopbyggede, og som ikke har bygget broerne mellem de forskellige afdelinger.

9. Hybrid Cloud får førstepladsen (for nu)

I det seneste årti har purister argumenteret for begge sider af muren mellem private og public clouds.

I realiteten har begge typer af cloud-løsninger sine valide grunde til at eksistere i organisationer i alle industrier, hvilket også er grunden til at hybrid cloud-modellen vil regere i 2019.

Workloads, applikationer og services fordeles ud over en række forskellige on premise og public clouds alt efter, hvor det bedst giver mening for virksomheden og for kunden.

Derudover vil multicloud strategier også blive en mere almindelig del af standard enterprise-arkitekturen på grund af kostreduktioner, performance, compliance, pålidelighed og mindre risiko for ”vendor lock-in.”

Tiden vil vise, om jeg får ret eller tager fejl i mine forudsigelser for 2019, men jeg står ved, at vi kommer til at gå ind i et år, som i høj grad vil ændre vores måde arbejde på – både på grund af den teknologiske udvikling, og så sandelig også på grund af hvordan, hvad og hvem vi samarbejder med.

For ikke alle vores kommende kollegaer vil være mennesker.