Der er stor optimisme i den danske e-handelsbranche, oplyser foreningen af danske internethandlende, FDIH, på baggrund af foreningens netop offentliggjorte Logistiskanalysen 2018.
Ifølge rapporten forventer syv ud af 10 netbutikker stor vækst i de kommende år. De forventer nemlig at sende dobbelt så mange pakker om blot tre år.
“Optimismen forvandler sig dog ikke til naivitet, og netbutikkerne har stadig plads til realisme og selvindsigt, når det handler om logistik. 31 procent mener, at deres lager- og fulfillmentløsning har et klart optimeringspotentiale, og 28 procent mener, at der er behov for ekstern rådgivning for at kunne gøre det,” lyder det fra FDIH.
Ifølge Logistikanalysen 2018 er de fire største konkurrenceparametre for netbutikkerne for tiden:
- Antallet af leveringsmuligheder.
- Gratis levering.
- Levering i bestemte tidsintervaller.
- Levering samme dag.
Lagerkapacitet
Det fremgår desuden, at hele 36 procent af de danske netbutikker mener, at håndtering af lagerkapaciteten er blandt deres største udfordringer.
Blandt løsnings-mulighederne er outsourcing af logistik-opgaven samt indførelsen af lager-robotter, hedder det.
En lille andel - syv procent - har allerede automatiseret helt eller delvist via robotter, mens seks procent er godt i gang. Og 15 procent vil i gang med at indføre robotter inden for nogle få år.
”Forbrugerne forventer efterhånden, at de kan få deres varer i løbet af nul komma fem, og hvis butikkerne – især de store, der håndterer vildt mange ordrer – skal leve op til det, så kan det være nødvendigt at få robot-hjælp. Det har vi tydeligt set, når vi eksempelvis har besøgt Amazon og Boozt.com. Derfor er det godt, at de danske netbutikker også på det område er klar til at tage kampen op,” lyder det fra FDIH.
Foreningen peger også på, at de danske netbutikker bliver presset af udenlandske butikker.
I det lys glæder foreningen sig over, at lige under hver femte danske netbutik har godt gang i eksporten, i det de meddeler, at de sender hver fjerde pakke ud over landets grænser.
”Vi bliver presset af udenlandske butikker, så det er hammervigtigt, at kan vinde noget igen ved at sende nogle varer den anden vej over grænsen. I år er det især de store virksomheder, der har skruet op for eksporten, så der ligger også en opgave i at støtte de lidt mindre med at komme ud i verden,” lyder det fra FDIH.
Du kan læse hele meddelelsen fra FDIH her.
Computerworld besøgte i foråret EET's lagerhal i Ballerup ved København, hvor 44 robotter håndterer lageropgaver.
EET Group sender fra lageret hvert år mere end en million pakker ud i verden, som kan rumme alt fra det kritiske tandhjul til din laserprinter nede af gangen til to iPads, som sendes på vegne af Humac.
Det kan du læse mere om her: Tag med bag kulisserne hos EET: Sådan tjener 44 robotter en investering på 24 millioner kroner hjem på få år