Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.
I dag sad jeg til møde med to medarbejdere i en tilbudsafdeling.
Det gjorde jeg også i sidste uge - og ugen før. Det er i høj grad det jeg laver: Jeg taler med tilbudsfolk.
Mit job som kundeansvarlig i en virksomhed, der blandt andet sælger softwareværktøjer til folk, der skriver tilbud, bringer mig naturligt i kontakt med folk, der arbejder med tilbud. Logisk nok.
Den påfaldende usynlighed, hvormed mange af disse mennesker arbejder i deres organisationer, undrer mig dog til stadighed efter syv år i jobbet.
Jeg arbejder med organisations- og forretningsudvikling som en del af det at levere vores software, og jeg bevæger mig dermed ofte rundt i mange forskellige dele af kundernes forretning.
Igen og igen overrasker det mig, hvor lidt fokus mange virksomheder har på deres tilbudsskrivning - og de mennesker, der får det til at ske.
"Tjoh, det er det vel"
For nogle måneder siden sad jeg til møde med den tilbudsansvarlige i en større ingeniørvirksomhed. Og med ansvarlig mener jeg ansvarlig.
Han har en enkelt kollega, som han har mulighed for at trække lidt på, men hun sidder også med HR, så det er begrænset.
Jeg spørger ham sådan lidt i sjov: "Er det så dig der står for at lave alle prækvalifikationerne og lave alle jeres tilbud så dine 250 kolleger har arbejde næste år?"
Hvortil han svarer: "Øhh... sådan har jeg nu ikke lige set på det... men tjoh... det er det vel."
Den lader vi lige stå et øjeblik: Manden sidder i udtalt ubemærkethed bag sine ringbind og stakke af udbudsmateriale og trækker opgaver hjem for et større tre-cifret millionbeløb om året.
Det kan godt være, at opgaverne bliver vundet på baggrund af de kompetencer, som virksomheden og kollegerne besidder (uden tvivl) - men hvis den her person ikke var der, så havde man et ALVORLIGT problem. Og det er ikke et enkeltstående tilfælde. Det er faktisk mere reglen end undtagelsen i mange virksomheder.
Giv dine tilbudskolleger noget credit
Så derfor - kære medarbejder, kollega, leder, chef: Giv dine tilbudskolleger noget credit.
Det, de laver, trækker ingen overskrifter. Deres arbejde kommer aldrig i avisen. Borgmesteren eller ministeren klipper ingen rød snor og trykker deres hænder, når arbejdet er vel overstået.
Det er yderst sjældent dem, der får prisen som årets medarbejder, for det er ikke dem, der er out and about, interagerer med kunderne, brander virksomheden og øger synlighed og står for produkter eller projekter, som folk i branchen taler om.
Tilbudsafdelingen er de afdæmpede arbejdsheste, som utrætteligt sidder i forretningens maskinrum og får tingene til at ske.
Det er dem, der bliver siddende den halve nat for at få et tilbud eller en prækvalifikation klar til kl. 12.00 næste dag.
Det er dem, som gasblå i hovedet render rundt en halv time før aflevering og spørger efter Henrik, så de kan få fyldt hullerne i hans sjuskede CV, mens de leder efter referencerne fra rammeaftalen med HOFOR og havnefronten i Aalborg og desperate efterlyser en ny underskrift på en tro&love-erklæring.
Jeg kender typisk tilbudsfolk som værende detaljeorienterede, grundige, ihærdige, arbejdsomme og ydmyge. Alt for ydmyge.
Så kære du derude, som sidder og knokler med et eller andet projekt med en umulig kunde på en hård deadline: En eller flere nede i tilbudsafdelingen har slidt og slæbt for, at du kan få lov til at sidde og lave det, som du er allerbedst til.
En beregner fortalte mig engang, at tilbudsafdelingen var lidt som at arbejde på intensiv afdeling på et hospital: Alting skete i højt tempo, og man sendte tingene videre, inden man helt vidste, hvordan det kom til at gå. "Patienten" vendte aldrig tilbage og sagde tak.
Det kan vi sammen lave om på. Sørg for at få sendt lidt af den gode energi, der kommer fra et projekt, som lykkes, ned til tilbudsfolkene.
De har ligeså meget brug for succeser og anerkendelse som os andre, og det arbejde, de laver, er helt afgørende for, at alle vi andre kan gøre vores.
Og til tilbudsfolkene derude: I er de usynlige helte, der får tingene til at køre rundt. Tak for jer.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.