86 ud af Danmarks 98 kommuner har været udsat for et hackerangreb. Sådan skrev Ekstra Bladet tirsdag.
Det viser en agtindsigter, som avisen har fået fra samtlige af landets kommuner.
Men det er ikke nødvendigvis et problem, at så stor en andel af landets kommuner har modtaget og klikket på forskellige phishing-mails, mener Morten Von Seelen,, der er Senior Manager i Deloittes afdeling for Computer Incident Response
Læs også: Danske virksomheder fravælger cyberforsikringer: “Mange tænker, at det ikke rammer mig”
“Vi er nødt til at have et langt mere nuanceret billede af cyberkriminalitet. Der kommer phishingmails og port-scanninger hele tiden, og noget af det, vil komme igennem med tiden, men det betyder ikke nødvendigvis at man er blevet hacket eller har en dårlig it-sikkerhed,” siger han.
At man som medarbejder har klikket på et indflicerede link eller downloadet en malware-fil behøver nemlig ikke være et problem.
“Det er en udfordring man skal håndtere i it-afdelingen, og sørge for at systemerne inde bagved er tilstrækkeligt beskyttede. Det er ikke noget som behøver at kompromittere hele systemet.”
Læs også: Center for Cybersikkerhed slår alarm: Hackere har angrebet den danske energisektor
Derfor peger Morten von Seelen også på, at det meget sjældent har betydning for borgerne, hvis deres kommune har oplevet phishing eller ransomware.
“Folk skal nok klikke på de phishingmails der kommer, men det er hvad der sker bagefter der er interessant og som kan fortælle os om det rent faktisk er et problem” siger han.
Ikke nødvendigvis et problem
Morten von Seelen og hans team, er selv med til at rådgive adskille kommuner om praktisk it-sikkerhed, og hans vurdering er også, at mange kommunerne arbejder aktivt med at forbedre deres it-sikkerhedsniveau.
Han understreger dog, at de langt fra er perfekte, men flere er kommet et godt stykke, sammenlignet med for bare et par år siden.
Ifølge Ekstra Bladet, så er det ransomware-angreb der rammer kommunerne hyppigst.
Desuden viser avisens gennemgang at de 86 kommuner i alt er blevet ramt af 650 angreb.
“Fordi en medarbejder klikker på en e-mail og endda oplyser sit password, så betyder det ikke nødvendigvis at nogle får adgang til systemerne. For som regel er der 2-faktorgodkendelser og andre foranstaltninger på de vigtige systemer” siger Morten von Seelen.
Det er altså ikke nødvendigvis et problem, at 86 kommuner meddeler at man har været udsat for et hackerangreb. Det kommer nemlig helt an på definitionen.
“Nogle kommuner rapporterer formentlig, at de ikke er blevet hacket, da de ikke klassificerer almindelige mindre hændelser som phishingmails, ransomware eller portscanninger som et hackerangreb,” forklarer Morten Von Seelen og fortsætter:
“Andre kan være fordi de slet ikke har noget overvågning, og faktisk ikke ved det. Men billedet som for tiden tegnes af nogle medierne, af at alle og alt er hacket og kompromitteret, tilsvarer ikke den virkelighed som vi ser når vi er ude hos kommunerne.”
Alle klikker på phishing-mails
Deloitte laver ofte selv phishingmails i forbindelse med penetrationstests på virksomheder, der betaler for at Morten Von Seelen og hans kollegaer forsøger at trænge ind i virksomhedens it-systemer.
Og Ifølge Morten Von Seelen, så kan han få alle til at klikke på en phishing mails.
”Selv på de mere simple Phishingtest vi selv udfører for virksomheder, oplever vi, at der altid er nogle som falder i.”
Flere såkaldte etiske hackere, der laver lignene test har også tidligere fortalt, at de aldrig har oplevet ikke at kunne bryde igennem en virksomheds it-forsvar.