Når Telia i de kommende år skal investere og udrulle 5G-netværket i Danmark, kommer det til at foregå ved en dynamisk proces.
Mens TDC tidligere på sommeren udrullede deres køreplan for 5G-udrulningen, lægger Telia op til en anden tilgang.
I stedet for at udstikke en køreplan for udrulningen, lægger Telias CTO, Henrik Kofod, op til at inddrage virksomheder i udviklingen af det kommende supernet.
”Det er jo det, der er med 5G. Der er en masse muligheder, men det kræver, at vi er ude at snakke med vores kunder og finde ud af, hvad vi kan hjælpe dem med”, siger han til Computerworld.
Læs også: TDC melder ud: Her er køreplanen for Danmarks kommende 5G-supernet
Løsningerne findes ude i felten
Et sådant partnerskab kan ligne det, som Telia har indgået med drikkevandsleverandøren Best Water Technology. Her har Telia testet deres Narrowband IoT-netværk, som på sigt vil kunne afløses med fordelene fra 5G-netværket.
”BWT benytter en stribe IoT-sensorer på deres produkter og får dermed en dybere indsigt i deres forretning”, forklarer Henrik Kofod. Efter et tilhørende analysearbejde kan selskabets drikkevandsanlæg forbedres.
”Med den viden kan processer optimeres, og der kan tilbydes tillægsydelser”, siger han.
Læren fra det samarbejde ser Telia-chefen, som nøglen til hvordan 5G-mulighederne kan afdækkes.
”Havde vi set den? Nej. Men dialogen gør, at vi ser de nye muligheder. Og så researcher vi samtidig på andre muligheder over hele Telia-gruppen”, forklarer han.
Nye teknologiske muligheder
Mens tidligere udrulninger af både 2G, 3G og 4G mobilnetværk har været båret særligt frem af den store båndbreddespring, hver teknologi udgjorde, byder 5G-teknologi på flere akser.
Ud over at byde på højere netværkshastigheder, kan 5G sikre langt lavere responstid fra mobilnetværket og samtidig håndtere langt flere forbindelser per mobilsite.
Hos forbrugerne tror Henrik på, at det bliver den øgede båndbredde, der vil tiltrække kunderne.
”Hvis man kigger på IoT, som er det, der er tættest på i forhold til Consumer-segmentet, så har vi allerede forbundne pærer, termostater og meget mere, men der har vi allerede mange løsninger derude”.
Læs også: Hvad vil 5G-netværk betyde for forbrugerne? Ingen ved det, for der mangler fortsat gode use-cases
Han påpeger, at wi-fi baserede løsninger kan komme til kort i forretningssammenhænge, hvor 5G igen kan vise sig at blive en nøgleteknologi.
”Hos virksomhederne er der stadigt mange løsninger der skal findes. De kan operere i zoner hvor wi-fi ikke dækker tilstrækkeligt og opsætningen kan ikke nødvendigvis fjernstyres. Og med en mobilnetværksløsning slipper du for de udfordringer, der kan følge med lukkede netværk”
Samtidig ser han stort potentiale i den såkaldte ’Network slicing’, som 5G-tillader. Det er en teknologi, der gør det muligt at tildele forskellige kundegrupper forskellige netværksspecifikationer.
Selvkørende biler kan eksempelvis garanteres en lav responstid fra netværket til navigation og stying af bilen, mens det infotainment-system som brugerne i bilen benytter kan sikres en minimal båndbredde, så TV-streamingen ikke hakker.
Et spil i efteråret
Et springende punkt i den landsdækkende udrulning af 5G bliver tildelingen af spektrum-licenser i efteråret.
Omkring slutningen af september vil de danske operatører byde ind på de danske licenser.
Her oplyser Telia, at man er særligt interesseret i 3.500 MHz-spektret, et frekvensbånd, som vil sikre høj kapacitet, så mange enheder kan serviceres samtidigt.
Se også: Kina overhaler USA på 5G-teknologi