Amazon er med al sandsynlighed på vej ind i Sverige for fuld musik, og det giver svedige håndflader blandt svenske e-butikker. Pessimismen for fremtiden har Især ramt de mindre forretninger, viser en ny undersøgelse fra Pricerunner, skriver det svenske medie DI Digital.
Pricerunner har spurgt godt 150 butikker, og af dem var 66 procent optimister i forhold til fremtiden for deres butik. Kvartalet før viste samme rundspørge, at 70 procent var optimister.
Næste 40 procent af butikkerne mener ifølge undersøgelsen, at deres omsætning vil få et dyk, når og hvis Amazon rykker ind.
Chefen for Pricerunner i Sverige, Nicklas Storåkers siger, at pessimismen især rammer mindre e-butikker uden egne varemærker og uden en klar identitet.
Han tror, konkurrencen med Amazons indtog især vil blive forstærket inden for varegrupper som elektronik og tøj. Han peger på, at Amazon allerede nu uden et svensk site er prisledende inden for visse produktkategorier, og at Amazon senest har sænket priserne på mobiltelefoner.
Butikkerne i undersøgelsen tror dog også, at et svensk Amazon kan få en positiv indflydelse. 72 procent af de adspurgte mener, at det vil øge den samlede svenske e-handel.
Generelt er der vækst i den svenske e-handel. Det såkaldte e-handelsindeks voksede fra 62,5 till 64,2 i andet kvartal, viser Pricerunners undersøgelse.