For cirka en måneds tid siden løb årets E3 messe af stablen, og verdens største spilmesse bød endnu en gang på nyheder, opdateringer og overraskelser. Det er ganske umuligt at lave en facitliste over hvilke spil gjorde sig bedst, så i stedet har vi her valgt at fokusere på tre titler som i hvert fald imponerede os stort.
Efter at have kørt længere og længere ud af det forkerte spor, gav Ubisoft for nogle år tilbage Assassin’s Creed-serien en velfortjent pause, og resultatet var sidste års virkeligt fornøjelige Assassin’s Creed: Origins.
Det er alle kvaliteterne fra Origins, som det kommende Odyssey ser ud til at bygge videre på. Handlingen er denne gang flyttet til Grækenland, hvor man i rollen som udstødt kriger af Sparta skal rydde op i sin fortid, samtidigt med at et liv fuld af heltegerninger venter.
Med valget mellem to forskellige udgangspunkter i historien, lover spillet også at have masser af genspilnings-værdi, da historierne skulle være forskellige og ligeledes vil forme hovedpersonen forskelligt, alt efter hvilke valg man tager undervejs.
Rollespilselementerne er blevet kraftigt udvidet, og med tanke på at det også var et af de elementer der gav Origins langt mere personlighed, lyder det lovende. Således er det denne gang muligt at vælge sine egne svar og veje, samtidigt med at også udstyrssystemet er blevet tilføjet væsentligt mere dybde.
Det var dog friheden og den levende verden der virkelig imponerede i E3-demoerne, og få andre udviklere synes at være i stand til gang på gang at skabe ligeså imponerende åbne verdner som Ubisoft.
Det nyeste Assassin’s Creed eventyr har efter sigende allerede været under udvikling i tre år, og vi glæder os til at få fingrene i det.
Rage 2 overraskede
Rage 2 var lidt af en overraskelse, og det på trods af at annonceringen af spillet på ”mystisk” vis slap ud få dage før selve messen gik i gang. Ikke desto mindre så spillet der blev vist på messen ud til at være virkelig godt skruet sammen og sjovt.
Norske Avalanche står for den primære udvikling, og udvikleren der allerede har bevist at de har styr på tekniske detaljer og åbne verdner (de stod blandt andet for det nyeste Mad Max-spil), synes her at have fundet den perfekte, kaotiske legeplads til at vise alle deres talenter.
På trods af at være en efterfølger til et af ID Softwares aldrende skydespil, var det der her blev præsenteret både friskt, farverigt og aldeles vanvittigt.
Baggrunden er endnu en gang i en dystopisk fremtidsverden, men frem for at bruge dommedags-temaet som undskyldning for grå omgivelser og mangel på liv, har Avalanche i stedet fyldt det hele op med forskellige stammesamfund, der alle synes lettere sindssyge og særdeles glade for at bekrige hinanden.
Den slags passer ganske fint, når man selv tager rollen over en revanche-søgende mandsperson, med styr på skydevåben og ejer af et par superkræfter.
Det hele er blevet blandet godt sammen til en action-cocktail, hvor bevægelse, fart, skydevåben og masser af mål at bruge dem på er opskriften. Den slags virker måske ikke synes sønderlig originalt, men kombinationen af Avalanches kompetencer, i samarbejde med ID Softwares forståelse for skydespil, virker til at have hevet det hele op på et nye niveau.
Cyberpunk får det til at krible i fingerne
Det bør siges med det samme at meget tyder på at vi kommer til at vente et godt stykke tid på Cyperpunk 2077 endnu, af den ene og simple grund at et enkelt kig på den trailer CD Project RED havde hevet med til E3, vil få det til at krible i fingerne på enhver science-fiction fan.
Udvikleren der på det nærmeste omskrev regelbogen for tredjepersons-rollespil med Witcher-serien, var endelig klar til at give det første kig på deres næste store satsning, og trods skyhøje forventninger var det svært ikke at lade sig forblænde komplet af den medbragte trailer.
Således synes den polske udvikler på ny at have skabt en verden der emmer af liv og muligheder, uden at have glemt at inkludere en tro og respektfuld implementering af de regler og rammer, som udgør det rollespil som den digitale version er baseret på.
De der fik set spillet bag lukkede døre, kunne yderligere fortælle om en cyperpunk-verden, hvor både maskiner og mennesker kunne hackes, og hvor der altid var flere måde at løse opgaver på, hvilket ofte ville have konsekvenser fremadrettet.
I modsætning til Witcher-serien, har udvikleren denne gang valgt at lave det hele med et førstepersons-perspektiv, men angiveligt skulle dette i demoen have fungeret upåklageligt.
Cyberpunk 2077 synes på mange måder at blive CD Projekt RED’s mest ambitiøse udgivelse til dato, og det siger ikke så lidt når de fleste rollespils-udviklere stadig forsøger at gøre det tre år gamle Witcher 3 kunsten efter. Den polske udvikler er tydeligvis allerede rykket videre, og vi kan nærmest ikke vente med at opleve hvordan det færdige eventyr kommer til at folde sig ud.