En af de mest forfriskende tendenser ved flere af de fængede spiludgivelser i 2018, har været at udviklerne bag dem øjensynligt har smidt den gamle regelbog væk, og blandet genrer og mekanikker på livet løs.
Det har givet anledning til nogle løjerlige, men også ofte sjove og kreative oplevelser og Battle Chef Brigade og Dead Cells, og her følger Moonlighter trop.
Det hele tager udgangspunkt i den lille, søvnige og forfaldende by Rynoka der engang blomstrede med liv og handel, men sidenhen har mistet gejsten og mulighederne. En række underjordiske huler, fulde af monstre og skatte plejede at lokke eventyrere fra hele verden til den lille flække, hvilket var dens livsblod, men en forbandelse forseglede fire ud af de fem huler, hvilket fik tilvandringen til at stoppe.
Den slags er ekstra hårdt når man forsøger at drive en butik der gør sig i sjældne skatte, monster-dele og eksotiske ingredienser, hvilket er hvor udvikleren bag Moonlighter har set muligheden for lidt genre-blanding.
Om dagen fordriver man således tiden som butiksejer, hvor alle de specialiteter man sætter til salg skal prisvurderes rimeligt nok til at kunderne bider på og fortjenesten er høj. Hylderne skal holdes fulde af nye varer, butikstyverier skal forhindres og skulle man have penge nok i pungen, kan man også se frem til senere at kunne udvide med nye ansatte.
Mere interessant bliver det dog om natten, hvor man med våben, mod og eventyrsans drager ned i de labyrintiske hulesystemer for at plyndre skatte og besejre monstre. Her har udvikleren både lånt lidt fra Nintendos klassiske Zelda-serie og rogue-genren, hvilket betyder at de mange forskellige fjendemønstre skal læres, samtidigt med at for mange tæv vil betyde at man mister alle sine indsamlede skatte og bedes starte forfra.
Det hele er elegant skruet sammen, hvilket betyder at det trods at være et blandingsprodukt alt sammen hurtigt virker naturligt. Man glæder sig således over at finde sjælden skatte af den slags som man ved er efterspurgt at de mest kræsne og pengestærke kunder, og glæder sig ligeledes når guldmønterne kan bruges til et væld af forskellige opgraderinger.
Er man den egoistiske type kan guldbeholdning veksles til nyt udstyr i form af både rustninger og våben, der yderligere kan fintunes med magiske elementer og dets lige. Er man i stedet villig til at investere lidt mere bredt, kan man også fylde penge i selve byens udvikling, hvilket både betyder nye butikker og tilflyttere.
Med pixelgrafik har udvikleren vækket det hele til live. Selv hvis man ikke skulle have det store til overs for spileventyr der klæder sig ud som om udviklet til den oprindelige Super Nintendo, kan man glæde sig over originale monster-designs og hyggelige animationer der giver hver af fjenderne en smule personlighed.
Det er tvivlsomt at Moonlighter ved årets udgang vil stå tilbage som en af de mest skelsættende spiloplevelser. I stedet er her tale om virkelig hygsomt tidsfordriv, der med sine egne regler, eget tempo og egne finurligheder virker til at have det helt fint med blot at være en virkelig hyggelig oplevelse.