“I en verden, hvor alt har forbindelse til hinanden, udviskes de linjer, der tidligere har adskilt vores samfund i små fine kasser med kunder, medarbejdere, borgere, virksomheder og selv regeringer.”
Sådan skriver Accenture i rapporten Technology Vision 2018, der fokuserer på de fem teknologitrends, som rådgivningsfirmaet vurderer har den største betydning for virksomheder og samfundet generelt.
Accenture forklarer, at man som virksomhed skal erkende, at vi bevæger os ind i en ny tidsalder, hvor de traditionelle kunde-leverandør-forhold er under forandring.
Læs også: Danske it-organisationer står ved en skillevej - og må ikke tøve med at træffe afgørende valg
Eksempelvis forventer mennesker i dag nærmest en form for partnerskab med de virksomheder, de handler med.
Det indebærer blandt andet, at man også har fælles mål og værdier, og at der ikke kun er tale om et produkt, der skal sælges. Det gælder ikke mindst på teknologi-området.
“Teknologi-baserede produkter og services har en enorm indflydelse på måden, som folk arbejder og lever på. Med disse produkter og services driver virksomhederne en hidtil uset forandring af vores samfund," lyder det fra Accenture.
Fem afgørende tech-trends
Accenture har samtidig også et bud på, hvilke fem teknologi-trends, der har den største betydning, når det kommer til virksomhedernes indflydelse på samfundet.
Det er samtidig også teknologier, der betyder, at forbrugerne i stigende grad kræver, at virksomhederne er deres ansvar bevidst - eksempelvis i forhold til it-sikkerhed og privacy.
Her er de fem tendenser, som Accenture fremhæver:
1) 'Citizen AI'
Kunstig intelligens skal gavne både virksomheder og samfundet.
“Det er langt mere end bare et teknologisk værktøj, og kunstig intelligens er vokset til et punkt, hvor det ofte har lige som meget indflydelse, som de mennesker, der bruger det, både i virksomheden og udenfor virksomheden."
"For virksomheder betyder det, at udrulningen af kunstig intelligens ikke længere bare handler om at træne det til at udføre en given opgave.”
“Det handler om at opdrage det til at være en ansvarlig repræsentant for virksomheden og et medlem af samfundet, der bidrager med noget,” lyder det i Accenture-rapporten.
2) 'Extended reality'
Rådgivningsfirmaet vurderer, at virtual og augmented reality får afgørende betydning, fordi teknologierne er med til at bringe mennesker, information og oplevelser tættere sammen og vil ændre måden, mennesker arbejder og lever på.
3) 'Data veracity'
Tillid er alt. Det gælder især, når virksomheder i stigende grad baserer deres forretninger på udnyttelsen af data.
Man skal som virksomhed tillid til de data, man træffer beslultninger ud fra, og at data ikke misbruges til at manipulere eller på en forkert måde i det hele taget.
“Ikke verificerede data er en ny type sårbarhed, som enhver virksomhed, der udnytter digitale teknologier, skal adressere,“ skriver Accenture, der vurderer, at 'bad data' kan true selve virksomhedens eksistens.
4) 'Frictionless business'
En afgørende tendens er ifølge Accenture også, at man rent teknologisk skal være gearet til at kunne indgå nye partnerskaber og alliancer.
En ofte set udfordring er nemlig, at legacy-systemerne er med til at begrænse handlefriheden og hastigheden. Derfor skal arkitekturen gentænkes, lyder det i rapporten.
5) 'Internet of thinking'
I forlængelse af punkt fire mener Accenture også, at man som virksomhed er nødt til at tænke i nye baner, så man kan få udviklet et mere intelligent og kreativt it-miljø.
Det er blandt nødvendigt, når man ønsker at satse på softwarerobotter, kunstig intelligens og augmented og virtual reality.
“For at kunne bringe disse intelligente miljøer til verden, er de (virksomhederne, red.) nødt til at udvide deres infrastruktur til at omfatte de dynamiske, real-world-miljøer, som de ønsker at nå ud til.”
Læs også:
Overblik: Her er it-organisationens to-do-liste med de afgørende teknologier og digitale strategier