I dag arbejder jeg med blandt andet it-virksomheder med at udvikle deres forretning, skabe en ægte innovationskultur samt træner evnen til at lytte højere.
Jeg har dog ikke helt glemt min oprindelige uddannelse i litteratur fra Aarhus Universitet, og en stor del af studiet dengang var at læse rigtig, rigtig mange bøger.
Det holder jeg stadig meget af, og derfor fik jeg lyst til at dele de 10 vigtigste bøger, jeg har læst i løbet af det seneste år med dig.
De relaterer sig alle til enten innovation, forretningsudvikling eller ledelse i en moderne organisationen. Jeg kan varmt anbefale hver og én, hvis du måtte have tiden til det…
Ellers pluk selv fra følgende liste i vilkårlig rækkefølge…
Show your work
Austin Kleon – Show your work!
Amerikanske Austin Kleon er verdensmester i at gøre komplekse ting simple.
I denne lille og letlæste bog kommer han med 10 konkrete bud på, hvordan det at dele sin kreativitet og daglige arbejde kan inspirere andre i organisationen til at flytte jer i fællesskab til helt nye højde.
Jeg har ladet mig inspirere meget af Kleon i mit mindset omkring ’at arbejde højere’.
I ’Show your work’ får du blandt andet forklaret, hvorfor du skal tænke i proces frem for produkt; dele noget hver eneste dag; sælge ud og hvorfor du heldigvis ikke behøver at være et geni for at få succes indenfor it-branchen.
The Anticipatory Organization
Daniel Burrus – The Anticipatory Organization
Daniel Burrus er iblandt USA’s absolut hotteste navne, men endnu relativt ukendt i Danmark.
Han er blevet kåret til verdens bedste til at forudsige fremtiden de seneste 20 år (af The New York Times), og Google, Microsoft, Amazon og mange flere bruger ham som sparringspartner til at udvikle deres fremtidige forretningsstrategier og planer.
Burrus’ seneste bog, ’The Anticipatory Organization’ er i mine øjne et sandt mesterværk i disciplinen at skelne såkaldt ’hårde trends’ fra ’bløde trends’.
Ifølge Daniel Burrus ved vi 80 procent mere om fremtiden, end vi går og tror.
Nøglen ligger i at kunne skelne imellem, hvornår vi gætter og håber, og hvornår vi baserer vores antagelser på benhårde og indiskutable facts.
Det får du gode råd og værktøjer til i denne fremragende bog.
Parentes bemærket havde jeg den store fornøjelse at interviewe Daniel Burrus til min kommende antologi ’The GuruBook’. Bogen udkommer 15. marts 2018.
Den digitale omstilling
Jan Damsgaard – Den digitale omstilling
Hvordan sætter MobilePay, Airbnb, Amazon, Google og GoMore dagsordenen i den digitale økonomi?
Hvorfor kan det forandre hele samfundet, at biler bliver selvkørende?
Hvordan kan det lade sig gøre at sidde foran sin computer og grave digital valuta som bitcoins frem, og hvordan kan teknologien bag bitcoins sikre vores data langt bedre end hidtil?
Hvordan vil det ændre vores hverdag, at vi får digitale tjenere som Amazon Echo og Google Home?
Denne bog giver på en spændende og underholdende måde et indblik i digitaliseringen og dens gennemgribende betydning for vores liv.
Den nye og opdaterede udgave opsummerer blandt andet de hovedtendenser i samfundsudviklingen, som digitaliseringen er afgørende for, lige som bogen med konkrete eksempler giver indblik i blandt andet 3d print, augmented reality, bitcoin, crowdsourcing, Internet of Things m.fl.
Dreams & Details
Jim Hagemann Snabe og Mikael Trolle – Dreams & Details
To inspirerende mennesker står bag dette bud på, hvordan vi som it-chefer og medarbejdere kan genopfinde vores virksomhed og lederskab, mens det stadig går godt.
”Dreams & Details” er fortællingen om, hvordan nye teknologier konstant ændrer forudsætningerne for succes og derfor gør det nødvendigt at genopfinde sin virksomhed og ikke mindst sit lederskab til de nye betingelser.
I en tid præget af frygt for, at maskiner og kunstig intelligens gør os mennesker overflødige, så har vi mere end nogensinde brug for at udfolde det menneskelige potentiale og derigennem skabe nye muligheder for virksomhedens vækst og overlevelse.
Og ifølge Jim Hagemann Snabe og Mikael Trolle kan vi netop på det punkt lære rigtig meget af sporten, kunsten og videnskab.
Jeg kunne ikke være mere enig, vil jeg tillade mig at tilføje. Derfor en klar anbefaling herfra.
Succes uden afsavn
Martin Bjergegaard – Succes uden afsavn
Den danske serie-iværksætter Martin Bjergegaard er muligvis ikke iblandt dem, der fører sig mest frem herhjemme, men ikke desto mindre vidner tiltag og virksomheder som Frokost.dk, Rainmaking Loft, Rainmaking Innovation, The Loft m.fl. omkring et utroligt entreprenant sind og flair for bæredygtig forretning.
Bjergegaard er derudover en tænksom og eftertænksom mand, der ikke blot hopper med på it-hypen omkring at ’gå all in’ og ’ofre alt’, men en it-iværksætter, der tør gå imod trenden og tager sig tid til at nyde livet.
’Succes uden afsavn’ er oversat til 23 forskellige sprog og er Martin Bjergegaard bestseller omkring, hvordan du som eksempelvis it-iværksætter og leder kan lykkes med at have et liv på toppen uden at tabe kampen om balance.
Disrupt dit mindset og få succes med big data
Pernille Rydén, Torsten Ringberg & Per Østergaard Jacobsen – Disrupt dit mindset og få succes med Big Data
Tre kloge hjerner står bag denne interessante bog omkring teknologiens muligheder anno 2018.
Ifølge bogens forfattere er ét af problemerne i blandt andet it-verdenen, at selv om vi investerer milliarder af kroner i ny teknologi, så er tæt ved 70 procent af disse investeringer ikke succesfulde og giver ikke det forventede udbytte.
Bogen kommer ind på, hvorfor blandt andet det faktum, at vi som ledere har en tendens til at tænke ny teknologi ind i organisationen med vores gamle mindset, bærer en del af skylden.
Dette gælder ikke mindst indenfor hele området omkring big data, som er bogens teknologiske hovedfokuspunkt.
We-economy
Peter Hesseldahl – We-economy
Mandag Morgen-redaktøren Peter Hesseldahl giver I We-economy et bud på en ny tilgang til at drive forretning, hvor en enkelt person eller virksomhed ikke længere skaber hele værdien. Vi har i langt højere grad brug for hinanden.
Hesseldahl tegner et interessant billede af en forbundet økonomi med stor indbyrdes afhængighed, som dermed lægger op til, at fremtidens it-virksomheder skal blive endnu bedre til at forbinde sig med andre og samarbejde med flere og nye aktører.
We-economy er således ikke kun en vejledning til, hvordan I fremover kan tilpasse jeres forretningsmodel, men også et relevant overblik for alle de Computerworld-læsere, der måtte være optaget af, hvor vores samfund er på vej hen.
Den perfekte storm
Peter Svarre – Den perfekte storm
Peter Svarre hører til iblandt landets førende autoriteter indenfor sociale medier og digital strategi.
I ”Den perfekte storm” fortæller han blandt andet igennem mange spændende cases historien om social medias udvikling og virkelighed i vores tid.
Selvom bogen har nogle år på bagen, fremstår dens bud på at navigere i det moderne medielandskab ikke mindre aktuel.
Udover at være underholdende og spændende læsning får du også adgang til en helt konkret strategimodel, som skridt for skridt tager dig igennem processen med at udvikle jeres it-virksomheds strategi for sociale medier.
Leaders Eat Last
Simon Sinek – Leaders Eat Last
Du kender muligvis Simon Sinek fra hans legendariske ’Start with why’ TED-Talk, der er én af de mest sete nogensinde.
I Sinek’s anden bog ’Leaders Eat Last’ forklarer Simon Sinek med stærke historier og cases, hvorfor nogle organisationer har succes med at skabe sammenhængs- og handlekraftige teams, mens andre fejler på den samme mission.
Derudover er bogen en tankevækkende historie omkring, hvorledes ledelse handler om meget mere end blot at gå forrest og ’at lede andre’.
Det er bogen om, hvorledes det at være leder ikke mindst er at sætte sig selv i baggrunden for at gøre andre gode. Ledelse er præcis det modsatte af at udleve sit eget ego.
Det er stoltheden ved at gøre andre gode og gerne bedre end én selv.
Constructive News
Ulrik Haagerup – Constructive News
En væsentlig bog i en tid hvor vi alle taler om ‘fake news’ og de såkaldte ‘alternative facts’.
DR’s tidligere nyhedsredaktør Ulrik Haagerup stiller skarpt på, hvorledes mediernes store fokus på drama, konflikter, ofre og skurke skævvrider befolkningernes syn på verden.
Hvilken betydning har det for jeres it-virksomhed, og hvad kan I selv gøre for ikke at blive ramt af mediernes konstante behov for sensationer og nye Stein Bagger-historier?