Artikel top billede

Det har jeg lært af min største fiasko som iværksætter

Klumme: Det er nemt at blive forelsket i iværksætter-rollen som hårdtarbejdende natteravn, men her er en samling gode råd fra én, der glemte den vigtigste egenskab for en iværksætter.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Klumme: Jeg har været med i opstarten af fire virksomheder.

Én af dem - [url=En god sag - kårede Computerworld som Danmarks bedste digitale idé. To af dem er stadig ’i live’, og den ene omsætter for et større to-cifret millionbeløb. Min egen nuværende forretning, Listen Louder, laver ligeledes sorte tal.

Umiddelbart kunne det jo lyde som en dans på roser, men faktisk har jeg lært allermest af den startup, der gik helt galt.

Det var min allerførste virksomhed, og jeg vil gerne dele historien med dig.

En god idé på et dårligt tidspunkt

Jeg var 20 år på det tidspunkt, hvor jeg etablerede eForlag.dk.

Fyldt med drive, tro på egne evner og en okay evne til at tale min sag, hvilket tiltrak interesse fra både medier og investorer.

Visionen med eForlag.dk var at gøre e-bøger tilgængelige for mennesker i hele Europa – med Danmark som vores startmarked.

Det lykkedes os tidligt i forløbet at sikre investering fra en dansk internetboghandel og investorfirmaet Brandts.com.

Siden bragede vi ud i medierne, kækt ignorerende dot-com boble-snakken og spredte det glade budskab, hvilket du kan læse et eksempel på her: Gratis danske e-bøger fra eForlag.

Et år senere så overskrifterne i medierne imidlertid noget anderledes ud.

Den vigtigste læring, jeg efterfølgende har kunnet trække ud af forløbet, er disse tre ting:

- Der er stor forskel på tid og timing.

- Der er stor forskel på idéer og iværksætteri.

- Du skal aldrig love mere, end du kan holde.

Der er stor forskel på tid og timing

Da jeg for nylig blevet inviteret til at holde en TED Talk om begreberne ”Time and Timing”, slog det mig, at den forskel var noget af det, jeg aldrig havde tænkt nærmere over i min første start-up.

Vi var så fascinerede af tanken om at være iværksættere, at vi gladeligt bidrog til fortællingen om, at iværksættere er nogen, der arbejder rigtig mange timer i døgnet, fordi de ganske enkelt ikke kan lade være.

Efterfølgende har jeg måttet konstatere, at vi måske nærmere var håbløst naive, underbetalte og forholdsvis søvnløse unge mennesker, der fuldstændig havde glemt at forholde os til, om timingen for vores produkt var rigtig.

De efterfølgende år har dokumenteret, at vi var alt for tidligt ude med vores idé.

Der gik 13 år, før en anden iværksætter med praktisk talt den samme idé slog igennem med produktet.

Han hedder Morten Strunge, og servicen hedder Mofibo.

Der er stor forskel på idéer og iværksætteri

eForlag.dk var en god idé på papiret.

Det mente både mine venner, familie, netværk og journalisterne. Tænk sig, at vi kunne tilbyde folk ubegrænset læsning, når de ville, og hvor de ville direkte på deres e-bogslæsere.

Problemet var bare, at idéer og iværksætteri er to vidt forskellige ting.

Idéer er noget, vi kommer på hver eneste dag – alle sammen – uanset om vi står under bruseren eller er ude at løbe en tur.

Hjernen kan faktisk slet ikke lade være med at producere idéer, og vi elsker at fortælle hinanden om vores nyeste idéer, fordi det er sjovt, ufarligt og uforpligtende.

Iværksætteri er ligeledes sjovt (til tider), men det er hverken ufarligt eller uforpligtende.

Iværksætteri handler om at sætte iværk og få ting til at ske, og så snart en idé bliver til virkelighed, kræver den tid, penge og hårdt arbejde for at lykkes.

Når jeg tænker tilbage på eForlag.dk-dagene, så forelskede vi os alt for meget i vores idé.

Vi ville ikke erkende, at vi var for tidligt på den, og at e-bogs-læsere kun så småt var begyndt at slå igennem i USA men langt fra i Europa.
 
Jeg har siden erfaret, at verdens dygtigste iværksættere netop er de mennesker, der er mest forandringsvillige og er i stand til at gøre det, man kalder ”Kill Your Darlings”.

Det er de mennesker, der har en klar vision og drøm, men som er villige til hele tiden at forandre deres produkt og den måde, de gør tingene på igennem en tæt dialog med kunder og øvrige samarbejdspartnere.

Vidste du eksempelvis, at YouTube startede som en datingside?

Du skal aldrig love mere, end du kan holde

I dag arbejder jeg ud fra filosofien: Lov noget, lever mere.

Tilbage i eForlag.dk-dagene - og til dels også i min første internationale start-up "engodsag.dk" - lovede vi simpelthen mere, end vi kunne holde.

Med engodsag.dk var det faktisk så grelt, at vi blev beskyldt for at snyde, hvilket dog senere blev tilbagevist, og alle beskyldninger måtte trækkes tilbage.

Ingen af gangene skete det af ond vilje eller i forsøget på at manipulere folk. Det skete, fordi vi troede på, at vi rent faktisk kunne levere disse fantastiske resultater.

Derfor opfordrer jeg i dag andre iværksættere til at love lidt mindre, end de ved, de kan holde. På den måde giver de deres kunder en WOW-oplevelse af, at:

- en regning bliver betalt alt for tidligt

- et produkt kan meget mere end man var blevet lovet

- en it-løsning eller opdatering rent faktisk kommer til tiden og uden at lægge hele systemet ned.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.