Landets største teleselskab, TDC, opretter en ny digital organisation med en chief digital officer som øverste chef. I alt vil selskabet investere mere end 700 millioner kroner om året til digital udvikling.
Det meddeler selskabet mandag morgen.
“Der vil blive dannet en ny forretningsenhed benævnt 'Digital', som vil omfatte visse it- og udviklingsaktiviteter samt -medarbejdere fra TDC Operations. Alt i alt vil der fremover arbejde +500 medarbejdere i Digital inklusive tilknyttede medarbejdere i YouSee og TDC Erhverv,” oplyser TDC.
TDC skriver i en børsmeddelelse, at den nye organisations vigtigste formål er at samle de digitale ressourcer i TDC og øge fokus på forenkling og stabilisering af de digitale løsninger i TDC, styrke kundeoplevelsen, innovere de grundlæggende underholdningstilbud og udvikle nye cloudbaserede erhvervsløsninger.
Samtidig oplyser telekoncernen, at Digital kommer til at få en ny chief digital officer som leder - og han bliver samtidig medlem af TDC’s Corporate Management Team.
“Michael Moyell Juul, koncerndirektør for forretningsenheden Online Brands og medlem af TDC’s Corporate Management Team, vil for nuværende tillige være fungerende chief digital officer og direktør for Digital,“ skriver TDC.
Læs også: Kul under kode-kedlerne: Her udvikler TDC alle dine apps og streaming-løsninger
Telebranchen er digitale løsninger
TDC og Yousee har over de seneste år intensiveret arbejdet med digitale løsninger til kunderne og står i dag bag alt fra settop-bokse til apps og streamingtjenester.
Samtidig er selve teleydelserne i stigende grad også at betragte som digitale produkter og services.
Det er samtidig på det digitale område, at de danske teleselskaber i stigende grad konkurrerer imod hinanden om at kapre og fastholde kunder.
Læs også: Hård kamp om de danske mobilkunder: Sådan går det TDC, Telenor, Telia og 3
Derfor giver det også umiddelbart god mening, at TDC nu får en chief digital officer og en egentlig organisation til det digitale arbejde.
TDC oplyser i en pressemeddelelse, at den nye organisation bliver en realitet 1. februar.
“Mere end 500 udviklere samles i den nye forretningsenhed Digital, og der afsættes over 700 millioner kroner årligt til udvikling af den digitale kundeoplevelse og fremtidens tv- og cloud-produkter,” oplyser selskabet.
Der skal mere fart på udviklingen
Koncernchef Pernille Erenbjerg forklarer videre om ambitionerne med Digital:
"Ambitionen med den nye forretningsenhed Digital er at øge tempoet yderligere på digitaliseringen af kundeoplevelsen, sikre fortsat innovation af vores underholdningsunivers og nye cloud-baserede løsninger til erhvervskunderne."
"Det skal ske i et marked i stor forandring. Ambitionen kræver således fokus og dedikerede ressourcer, der kan samarbejde i et agilt miljø."
TDC skal tiltrække it-udviklere
Selvom TDC altså selv mener, at Digital vil kunne gøre en stor forskel, så forklarer selskabet samtidig, at tværfagligt samarbejde efter agile principper som sådan ikke er noget nyt for TDC Group.
"Der er allerede gjort gode erfaringer med at sætte små teams sammen bestående af it-udviklere, kundeservicemedarbejdere, bruger-design eksperter og teknikere, der arbejder agilt med et klart mandat og med udgangspunkt i kunderejsen. Senest er en fuldt digital onboarding af nye Yousee-kunder blevet udviklet på denne måde," lyder det fra telegiganten.
"Vi har allerede stærke digitale kompetencer i TDC Group, som vi nu samler ét sted. Vi vil samtidig skabe et attraktivt miljø med stor respekt for it-udviklingskompetencer, og hvor digitale talenter i et agilt miljø har mulighed for at udvikle de nyeste digitale underholdningstjenester."
"Med kunderelationer til to af tre danske virksomheder og tre af fire danske husholdninger, med over to millioner brugere af vores digitale underholdningstjenester samt Danmarks største underholdningsbudget på over to milliarder kroner, vil de digitale talenter have interessante udviklingsmuligheder," udtaler Pernille Erenbjerg.
Læs også:
Kul under kode-kedlerne: Her udvikler TDC alle dine apps og streaming-løsninger
Overblik: Her er it-organisationens to-do-liste med de afgørende teknologier og digitale strategier
Hård kamp om de danske mobilkunder: Sådan går det TDC, Telenor, Telia og 3