It-organisationerne har i disse år travlt med at forsøge at omstille sig til en virkelighed, hvor it ikke længere bare skal understøtte forretningen, men i mange tilfælde faktisk også er forretningen.
Det betyder, at digital innovation og hyppige it-leverancer er blevet et absolut must for it-organisationerne, hvilket er med til at udfordre den måde, man mange steder har arbejdet på i årevis.
DevOps har i de senere år for alvor haft medvind som et bud på, hvordan man kan gribe udfordringerne an.
DevOps, der kommer af development og operations, handler grundlæggende om, at man satser på en organisationsmodel, metoder og processer, der der kan bringe de to sider af it-arbejdet tættere sammen.
Højere hastighed i udvikling og udrulning af software er en af de primære gevinster, man går efter med DevOps, ligesom også færre fejl og en generelt højere kvalitet i softwaren er i fokus.
Det er i høj grad de internationale it-giganter, der har været frontløbere med DevOps. Læs eksempelvis om AWS' erfaringer med DevOps her:
Efterhånden er mange it-organisationer rundt omkring i både store om små virksomheder dog også begyndt at arbejde med DevOps. Herhjemme er blandt andre Skat godt i gang med DevOps. Læs mere om det her:
Skat satser stort på ny DevOps-afdeling - klar til opgør med traditionelle it-udbud
Her er genvinsterne
Det er stadig de færreste it-organisationer, der kan hævde at være helt i mål med DevOps (hvis man overhovedet kan komme det), og nu kaster en ny undersøgelse lys over, hvor langt virksomhederne egentlig er kommet med DevOps-arbejdet - og hvilke gevinster, der rent faktisk realiseres.
300 it-professionelle har deltaget i den amerikanske undersøgelse af DevOps-situationen, som blandt andet medier som Informationweek, Darkreading og Networkcomputing står bag sammen med Interop ITX, en stor amerikansk it-konference.
“Udbredelsen stiger: 18 procent af respondenterne har allerede implementeret DevOps, og yderligere 32 procent planlægger at gøre det inden for 12 måneder,” står der blandt andet i undersøgelsen.
Her fremgår det også, at kun 20 procent af respondenterne svarer, at de ikke har nogen planer om at satse på DevOps.
Derfor hitter DevOps
Når it-folkene bliver bedt om at svare på, hvad der er den største drivkraft for satsningen på DevOps, peger de på behovet for at øge kvaliteten, reducere kompleksiteten og mindske it-omkostningerne.
Barrierne for DevOps er, at man mangler ekspertisen, at der som sådan ikke er en efterspørgsel på DevOps fra forretningen, og at man mangler tiden og ressourcerne til at komme i gang.
Samtidig lyder det om de foreløbige resultater med DevOps, at 25 procent siger, at man har reduceret omkostningerne i organisationen, og at 20 procent mener, at det har været medvirkende til, at omsætningen i virksomheden er steget.
Der er også en del, der vurderer, at DevOps har ført mere samarbejde, at man bruger mindre tid på applikationerne, at man har flere softwareudrulninger og bedre kvalitet og performance.
Hvor langt er din virksomhed med DevOps?
Computerworld kunne godt tænke sig at vide, hvor langt danske virksomheder er kommet med DevOps.
Deltag derfor gerne i undersøgelsen herunder og uddyb eventuelt dit svar med en kommentar i debatfeltet.
Læs også:
It-folk elsker at fortælle, at de arbejder agilt: Men gør de nu også det? Her er status