ComputerViews: ”Ok Google.”
Med disse gyldne ord kan du i fremtiden kommunikere med dine B&O-produkter.
Under den store forbrugerelektronik-messe CES i Las Vegas tidligere på ugen kunne den danske elektronikproducent bekendtgøre, at en lang række af virksomhedens produkter i fremtiden vil have Googles stemmestyrede assistent indbygget.
Det var ikke blot B&O, der på CES præsenterede nye produkter med en digital assistent indbygget. Her så man stribevis af lyd-produkter, smarthome-produkter og bil-løsninger, der nu understøtter enten Google Assistant eller Amazon Alexa.
Læs også: Inden 2020 vil én af disse teknologier forandre dit liv totalt
Den tredje store platform
Det står efterhånden klart, at digitale stemmestyrede assistenter er ved at udvikle sig til den tredje store computer-platform ved siden smartphonen og pc’en.
Det siges, at de store digitale revolutioner kommer med 10 til 15 års mellemrum. I begyndelsen af 1980’erne blev pc’ens tidsalder skudt i gang, i midten af 90’erne indvarslede internettet en ny tidsalder og i denne uge er det 11 år siden, at Steve Jobs skød smartphone-revolutionen i gang.
Meget tyder på at det næste store paradigmeskift bliver kunstig intelligens koblet med digitale assistenter som Google Assistant, Amazon Alexa og måske Apple Siri. Hr. og fru Danmark kan godt forberede sig på, at vi i de kommende år kommer til at tale til flere og flere af vores elektronikprodukter.
Ikke win-win men catch 22
Det kan derfor lyde som en ren win-win-situation for en hæderkronet dansk virksomhed som B&O, når den nu får tilbudt at integrere Google Assistant (og via Apples nye AirPlay 2-standard også Siri) i sine produkter.
Men i virkeligheden er det en stærkt bekymrende udvikling for denne type klassiske elektronikproducenter, og der er snarere tale om et ”catch 22” end en ”win-win-situation”.
Læs også: Du skal træffe et afgørende valg: Vil du underlægge dig de store it-giganter eller bekrige dem?
For B&O har ikke råd til at afvise hverken Amazon eller Google.
Dertil er assistenterne ganske enkelt for populære blandt forbrugerne, og i praksis har B&O fået et tilbud, som virksomheden ikke kan afslå.
Læs også: Kæmper om at komme ind i dit hjem: Priskrig raser mellem Amazon og Google - kommer Apple også med?
For at blive i Godfather-terminologien kan man sige, at de er vågnet med et digitalt hestehoved i sengen.
Takker B&O eller andre elektronikproducenter nej til at integrere de digitale assistenter i deres produkter, vil virksomhederne lynhurtigt komme til kort overfor de mange konkurrenter, der med garanti tager mod tilbuddet.
Samtidig er tendensen et klokkeklart eksempel på, at en stadig større del af værdiskabelsen i moderne elektronikprodukter kommer fra softwaren, og mere specifikt i dette tilfælde fra kunstig intelligens.
Et område, hvor traditionelle elektronikproducenter slet ikke har kompetencerne til selv at udvikle konkurrencedygtige løsninger.
Læs også: Du skal træffe et afgørende valg: Vil du underlægge dig de store it-giganter eller bekrige dem?
Højttaleren bliver et hylster
Tidligere var design og lydkvalitet de argumenter, som folk brugte, når de skulle forklare, hvorfor valget faldt på et B&O-produkt.
I fremtiden kan vi imødese, at højttaleren groft sagt udvikler sig til et hylster for Googles og Amazons produkter, og producenterne har ganske enkelt ikke noget andet valg end at overlade en væsentlig del af værdiskabelsen til tech-giganter som Google, Amazon og Apple.
Det betyder, at det bliver betydeligt sværere for producenterne at differentiere sig, og derfor ender det ofte med en benhård konkurrence på prisen.
Vi har set en lignende udvikling på markedet for smartphones, hvor de store platformsejere Apple og Google har suget profitten ud af markedet.
Læs også:
Her er årsagen til, at Android-markedet bløder, mens Apple nu lancerer en ny kassesucces