Google har indgået et strategisk samarbejde med den franske supermarkedsgigiant Carrefour, der fra 2019 skal gøre det muligt for franske forbrugere at købe dagligvarer via Googles smarte højttalere, Google Home.
Det skriver den britiske avis Financial Times.
Står midt i en platformskrig
Det nye samarbejde kommer samtidig med, at Google står midt i en platformskrig med rivalen Amazon, hvor de kæmper om at blive den dominerende platform for intelligente og stemmestyrede højttalere.
Her drager Amazon stor fordele af den tætte forbindelse mellem højttalerne og virksomhedens kæmpemæssige e-handelsplatform, der gør, at forbrugerne via en stemme-kommando kan bestille et produkt og få det leveret direkte til døren.
Tal fra analysehuset Canalys viste for nylig, at Google i første kvartal af 2018 for første gang nogensinde sendte flere Google-enheder i handlen end Amazon. Her sendte Google 3,2 millioner Home-enheder på markedet, mens Amazon blot sendte 2,5 millioner Echo-højttalere på markedet.
Ifølge Financial Times er aftalen kærkommen for Amazon, der i øjeblikket befinder sig i en presset markedssituation, hvor Amazon har indgået en partnerskabsaftale med den franske detail-rival Casino.
I USA har Google indgået lignende samarbejdsaftaler med detailgiganterne Walmart og Target.
Test: Så skræmmende nemt og effektivt er det at handle i Amazons fuldautomatiske Go-supermarked