It-organisationer over hele landet søger i disse år svar på, hvordan man på én kan kan sikre en klippestabil, sikker og økonomisk it-drift og samtidig kan være en innovativ, ekstremt effektiv og agil afdeling i den moderne digitale virksomhed.
Det er en kompliceret udfordring, som der ikke findes ét enkelt svar på. DevOps er dog en af de tilgange, der i stigende grad har medvind.
De danske virksomheder implementerer i stigende grad DevOps, men kæmper fortsat med at ændre virksomhedskulturen og med at skaffe de nødvendige kompetencer på området.
Det er nogle af konklusionerne i den Devoteam-rapport om implementering af DevOps i danske virksomheder, som Computerworld skrev om tidligere i denne uge.
Læs mere om den her: Her kan du få dig en gylden it-karriere: Danske virksomheder mangler netop nu masser af DevOps-folk
Devoteam har gennemført DevOps-undersøgelsen med udgangspunkt i svar fra 583 ledere i 309 offentlige og private danske virksomheder.
Rapporten ser også nærmere på, hvad der egentlig skal til, for at man kan implementere DevOps, og hvor lang tid den omfattende forandring af it-organisationen bør strække sig over.
Kræver ændring af arbejdsgange
En central pointe i rapporten er , at der ser ud til at være en meget klar erkendelse af, at det kræver en markant ændring af arbejdsgangene i en it-organisation, hvis man vil have succes med implementeringen af DevOps.
“81 procent af virksomhederne forventer, at implementering af DevOps i høj eller meget høj grad medfører behov ændring af arbejdsgange og ansvarsfordeling i den interne it-organisation,” lyder det fra Devoteam.
Læs også: Fem helt nødvendige projekter i danske it-organisationer i 2018: Her skal der satses
Om det skriver Devoteam samtidig, at man skal være meget opmærksom på, at DevOps er en markant anderledes filosofi end ITIL, som er det rammeværk, mange it-organisationer traditionelt har sværget til.
“ITIL og DevOps udspringer af to forskellige filosofier, idet ITIL står for struktureret og proceduredrevet udvikling/drift med fokus på stabilitet samt styring og kontrol af ændringer i it-miljøet - og med tilhørende længere beslutningsprocesser.”
“DevOps udspringer derimod af et ønske om høj hastighed i leveranceprocessen med fokus på det agile mindset, ændringsparathed, hyppige opdateringer og tilsvarende kortere beslutningsprocesser.”
Devoteam forklarer, at udgangspunktet for langt hovedparten af danske virksomheder er, at de har implementeret en større eller mindre del af ITIL (eller andre tilsvarende rammeværker) for at styre deres it-drift og support.
“For disse virksomheder vil DevOps driftsmæssigt være en ny og anderledes måde at arbejde på. Men det behøver ikke være et enten-eller. ITIL og DevOps kan sagtens sameksistere i en virksomhed – det er blot et spørgsmål om, at være bevidst omkring, hvornår den ene model vælges frem for den anden.”
Her skal DevOps forankres
Devoteam har også spurgt virksomhederne, hvor de mener, at DevOps-initiativet bør forankres. Her varer 35 procent, at det hører hjemme hos CIO’en, mens 15 procent peger på, at det er hos it-driftschefen, og det samme også gør sig gældende med en ‘head of DevOps’.
“Den organisatoriske forankring af DevOps afhænger helt af virksomhedens modenhed i forhold til nye organisationsformer,” skriver Devoteam, der videre anbefaler:
“For en klassisk it-organisation, der ønsker at ”øve sig” med DevOps, giver det rigtig god mening at forankre ansvaret hos it-chefen. For virksomheder, der har taget skridtet i retning af Bimodal organisering af it og/eller skelner mellem klassisk it og digitalisering - må forankringen af et DevOps initiativ afhænge af en grundlæggende analyse.“
Så lang tid tager implementeringen
Virksomhederne, der deltager i undersøgelsen, svarer samtidig på en række spørgsmål om forventninger og oplevelser i forhold til tidsaspektet for implementering og anvendelse af DevOps.
Blandt de virksomheder, der allerede har erfaringer med implementering af DevOps, kan 63 procent fortælle, at det har taget mere end 12 måneder. Kun 24 procent oplever, at implementeringen har taget under et år.
Devoteam anbefaler, at man ser DevOps som en en kontinuerlig forbedringsproces for it-leverancer, hvor det som regel en god idé at starte med små skridt.
“Planlæg og implementér et lille pilotinitiativ, evaluér resultatet og reagér herefter. Planlæg det næste skridt og så videre. DevOps har per definition ikke et slutstadie, hvor man kan sige ‘vi har implementeret DevOps og er nu færdige’.”
“De små skridt kan foretages inden for områder, hvor man ikke har implementeret moderne automatisering eller udviklingsværktøjer. Det kan for eksempel være kildekodekontrol, automatisering af test, testdrevet udvikling eller scripting af infrastruktur,” lyder anbefalingen videre fra Devoteam.
“Hvis der i forvejen ikke er noget samarbejde mellem udvikling og drift, er det oplagt at starte med at danne et samlet DevOps team med fælles ansvar for kvalitet og hastighed Tålmodighed og pragmatisme anbefales! Ændringer på vejen mod DevOps tager tid, og opgaven må ikke undervurderes.“
Deltag i afstemning om DevOps
Computerworld kunne godt tænke sig at vide, hvor langt danske virksomheder er kommet med DevOps.
Deltag derfor gerne i undersøgelsen herunder og uddyb eventuelt dit svar med en kommentar i debatfeltet.
Læs også:
Her kan du få dig en gylden it-karriere: Danske virksomheder mangler netop nu masser af DevOps-folk
Fem helt nødvendige projekter i danske it-organisationer i 2018: Her skal der satses
Nu rykker DevOps for alvor - og virksomhederne høster gevinsterne: Hvor langt er din arbejdsplads?