Dreamforce, San Francisco: ”Hvis du kun fokuserer på teknologien i sig selv, så sker det ofte at du skaber frygt og bekymring i din organisation”
Det er budskabet fra Kones succesfulde CEO, finnen Henrik Ehrnrooth, da han tidligere på ugen deltog i et CEO-panel på Dreamforce-konferencen i San Francisco.
KOne har over de seneste par år arbejdet målrettet på at gøre selskabets industriprodukter, som især tæller elevatorer, smartere.
Men det betyder ikke, at direktøren nu ser it som svaret på alt. For ifølge ham er teknologien en stærk tjener, men en ringe herre:
”Hvis du kan fokusere på teknologien eller de tekniske elementer af noget, så vil du sandsynligvis arbejde meget langsomt”, siger han.
Han fortæller, at han i stedet bruger sin tid til at overveje, hvordan han kan gøre kundernes arbejde nemmere.
”Derfor prøver vi altid at have fokus på resultatet og ikke ende i en snak om teknologi. For det er først, når virksomheder for alvor begynder at fokusere på endemålet, at jeg tror på, at du kan øge hastigheden med teknologi.”
Lad nu værd med at opfinde alt selv
Henrik Ehrnrooth advarer andre virksomheder mod at ville opfinde for mange teknologiske elementer selv. Der er simpelthen for stor risiko for, at det fjerner fokus fra det væsentlige:
"Det er ikke industrifirma som vores, der skal bygge de teknologier. I stedet går vi efter at finde de bedste partnere - og vores opgave er så at anvende deres teknologier på den bedste måde inden for vores branche og over for vores kunder.”, forklarede han.
”Du bør altid indlede med at fokusere på det bedst mulige resultat for din kunde. Derefter finder du de bedste partnere at samarbejde med omkring teknologien. Det er først der, at du kan høste fordelene ved alle de her spændende teknologier”, siger Henrik Ehrnrooth.
Du kan høre Henrik Ehrnrooth uddybe sin pointe i videoen øverst i artiklen...