Samtlige internetkunder hos Tele2 vil fra august få filtreret deres e-mail for spam og virus. Dermed bliver Tele2 den første danske internetudbyder, som indfører et obligatorisk filter for alle kunder.
- Vi håber, vi kan fange 90 procent, så det sidste forsvar vil fortsat ligge hos kunderne, som altså stadig selv har et ansvar, siger markedsdirektør Thomas Nistrup fra Tele2.
Stort set alle danske internetudbydere har gennem en frivillig aftale forpligtet sig til at tilbyde kunderne passende sikkerhedsprodukter. Tele2 er imidlertid den første udbyder, som gør det til en obligatorisk del af internetabonnementet.
Indføres til august
Filteret bliver indført i august for alle de omkring 550.000 e-mailkonti, som Tele2-kunderne har i alt.
For få uger siden krævede flere af Folketingets partier netop, at internetudbyder tog mere ansvar for at sikre borgerne mod virus. Det kunne ske ved, at internetudbyderne scannede og filtrerede kundernes e-mail for virus.
Videnskabsminister Helge Sander har ligeledes været på banen i debatten, om end han i første omgang har overladt det til internetudbyderne at finde en frivillig løsning.
- Det er en direkte opfølgning på Helge Sanders opfordring. Det er gratis, fordi det var den løsning, man i Folketinget ønskede, siger Thomas Nistrup.
Den tekniske løsning er udviklet internt i den nordiske Tele2-koncern og det kommer ifølge Tele2 ikke til at koste kunderne ekstra.
- Vi har valgt, at det skal være gratis, fordi vi har kunnet se på debatten, at folk vælger det fra, hvis de skal betale. Det skal være gratis, hvis det skal være effektivt, siger Thomas Nistrup.
Kan ikke melde fra
Tele2-kunderne bliver orienteret om det obligatoriske filter i næste uge, men det bliver ikke muligt at fravælge filteret.
- Folk kan ikke melde fra. Så må de finde en anden udbyder, siger Thomas Nistrup.
Han understreger, at filteret ikke krænker hverken privatlivets fred eller brevhemmeligheden. Derfor kan han ikke se nogen grund til, hvorfor nogen kunder skulle have noget imod filteret.
Det er naturligvis også kun den indgående post, som ligger på Tele2's postservere, som bliver scannet. Webmail eller mails, der ligger hos for eksempel et webhotel, kan ikke scannes af Tele2's filter.
Filtrene kan heller ikke stoppe orme, som spreder sig direkte over netværket og ikke gennem mails. Derfor bør kunderne stadig installere en firewall, understreger Thomas Nistrup.